Manique de Vette roept alle meiden van Numansdorp op om zich aan te melden bij NSVV

Zelf ooit als klein meisje begonnen bij NSVV, komend seizoen maakt ze deel uit van het eerste elftal van Feyenoord, dat aankomend seizoen toe zal treden tot de Eredivisie. “En dan te bedenken dat mijn vader ooit tegen mij zei: Jij? Op voetbal? Dat is toch voor jongens?” Nu kan ze er om lachen, “Hij heeft zijn ongelijk inmiddels wel toegegeven. Maar toen ik als pupil begon bij NSVV, werd er toch nog wel anders tegen meisjes op voetbal aangekeken.” Door de overwinning van het Nederlands dameselftal op het EK in 2017 kwam er pas echt erkenning voor vrouwen / meisjes in de voetballerij.

“Mijn jeugdopleiding heb ik grotendeels bij NSVV doorlopen, een fijne club met leuke mensen die met veel enthousiasme de trainingen verzorgden. Tot mijn 15e heb ik bij NSVV gevoetbald. Op mijn 9e werd ik daar gescout door de KNVB en vanaf dat moment heb ik alle regio- en landelijke selecties tot en met Oranje O19 doorlopen en diverse internationale wedstrijden en toernooien gespeeld. Met Oranje O17 speelde ik in 2019 de finale van het EK in Bulgarije.”

“Op mijn 15e heb ik de overstap gemaakt naar SHO in Oud-Beijerland waar de JO15-1 toen op een hoger niveau speelde dan NSVV JO15-1. Tijdens het eerste jaar bij SHO werd ik door de KNVB gevraagd voor een 3-jarig traject bij het CTO (Centrum voor Topsport en Opleiding) in Amsterdam, een samenwerking tussen de KNVB en Topsport Amsterdam / NOC*NSF, waar ruim 20 van de grootste talenten van Nederland van 15 tot 19 jaar fulltime met elkaar woonden, trainden  en naar school gingen. Ook Lieke Martens en diverse andere Oranje-Leeuwinnen hebben het CTO-traject doorlopen. In verband met het hogere niveau en de grotere weerstand namen we met de CTO-selectie, van meiden die ook allemaal jeugdinternational waren, nog deel aan een JO16-jongenscompetitie.”

“Toen de KNVB de samenwerking met Topsport Amsterdam onverwachts stopte heeft Ajax de CTO-selectie overgenomen en voortgezet als Ajax Talententeam dat ging deelnemen aan een landelijke competitie van meiden-beloftenteams van betaald voetbalclubs. Ik scoorde daar het eerste doelpunt in de allereerste officiële (beker)wedstrijd en we werden in het eerste jaar landskampioen. Het afgelopen seizoen heb ik dagelijks getraind met de Ajax Vrouwen, waaronder Stefanie van der Gragt en Sherida Spitse, diverse oefenwedstrijden met de Vrouwen gespeeld, bijna altijd deel uitgemaakt van de wedstrijdselectie en mijn officiële debuut gemaakt in de Eredivisie tegen PEC Zwolle.”

“Onlangs heb ik mijn eerste profcontract getekend bij Feyenoord. Bij Feyenoord hoop ik mij door veel wedstrijden in de Eredivisie verder te kunnen ontwikkelen en in beeld te blijven bij Oranje. In eerste instantie voor Oranje O23 maar uiteindelijk natuurlijk voor de Oranje Leeuwinnen.”

Het kan dus gewoon, hier bij NSVV beginnen, (jeugd)international worden en op 19-jarige leeftijd een profcontract tekenen. Dus meiden van Numansdorp, ga eens kennismaken met hoe leuk voetbal kan zijn, je kunt altijd bij NSVV binnenlopen en er is de laatste jaren veel geïnvesteerd in de jeugdopleiding. En met de komst (of verlenging van het contract) van Manon da Thesta, technisch jeugd coördinator bij de club, staan de dames toch maar mooi aan de top bij deze club!

Klik hier voor de foto’s