Een vrouw als voetbal-trainer is nog niet zo gewoon

NRC Handelsblad
29 mei 2021
Jelmer Kos

MANON DA THESTA (49) TECHNISCH JEUGDCOÖRDINATOR VOETBALCLUB NSVV IN NUMANSDORP

„In vrijwel alle trainersopleidingen die ik tot 2002 heb gevolgd was ik de enige vrouw. Ook bij bijscholingen of extra cursussen zat ik vaak in mijn eentje tussen de mannen. Mede daardoor ken ik zelf relatief weinig vrouwen die een aantal KNVB-opleidingen hebben gevolgd en afgemaakt en daarna ook echt trainer zijn geworden bij een club.

Ik ben naast mijn werk als KNVB-docent technisch jeugdcoördinator onderbouw bij NSVV in Numansdorp. Daarvoor ben ik bijna dertig jaar trainer geweest, vooral van jongensteams. Dat paste denk ik beter bij mijn karakter, om jongens te trainen.

Bij mijn eerste club was het heel normaal dat ik dat deed. Maar bij een volgende vereniging was het minder gewoon, een vrouw als trainer. Daar werden wel vragen gesteld waarvan ik dacht: ‘Had je dat ook aan een man gevraagd?’ Maar na een paar weken waren de ouders er vaak wel aan gewend.

Toch zie ik wel dat het inmiddels meer geaccepteerd wordt dat een vrouw een team traint en coacht. Hoe normaler het wordt om als meisje te voetballen, hoe normaler het ook wordt om trainer te worden. Ik geloof ook wel dat het mogelijk is voor vrouwen om in de hogere regionen van het mannenvoetbal als trainer aan de slag te gaan.

Daarom moeten de cursussen ook zoveel mogelijk gemixt blijven, gewoon mannen en vrouwen samen. Vrouwen kunnen wat van mannen leren en andersom. Je werkt samen, ook in het dagelijks leven, dus die balans ook vinden in het voetbal is heel belangrijk.”

Klik hier voor het hele krantenstuk!