Noah en Jade zijn ook voor het volgende seizoen weer geselecteerd voor het KNVB jeugdplan

NSVV is er trost op dat vandaag Noah en Jade het leuke nieuws kregen dat ze ook voor na de zomervakantie geselecteerd zijn voor de MO12 selectie Zuid-Holland van de KNVB. Na een aantal trainingen en wedstrijdjes in de MO11 selectie Zuid-Holland mogen ze volgend seizoen hun kwaliteiten weer laten zien bij de KNVB.

Hoe gaat de scouting voor jeugdplan Nederland in zijn werk?
Iedere week bezoeken zo’n honderd KNVB-scouts in Nederland de standaardteams van de verenigingen uit de buurt. Zij kijken naar verschillende aspecten binnen het aanvallen, verdedigen en omschakelen. Heeft een speler(ster) genoeg kwaliteit, dan krijgt deze een uitnodiging voor Jeugdplan Nederland (JPN).

Het scouten moet leiden tot het verhogen van de doorstroom van talentvolle jongens en meisjes naar een hoger niveau
Ieder opleidingsgebied (Noord/Oost, Zuid en West Nederland) is opgedeeld in een aantal regio’s. Binnen die regio’s stuurt een coördinator (talentcoach) een aantal talentscouts aan, die per persoon zo’n acht tot twaalf verenigingen onder zich hebben. Iedere week bezoekt de scout een of meerdere van die clubs, hetzij op eigen initiatief, hetzij gestuurd door de talentcoach.

Alle clubs
Door die gestructureerde scouting brengt de KNVB de beste talenten (11 t/m 17 jaar) in beeld voor de selecties van het Jeugdplan Nederland. Alle clubs komen daarbij aan de beurt, vertellen Jos Bolt en René ten Broeke. Als Talent Performance Coaches jongens en meiden van Noord/Oost Nederland sturen zij het hele proces aan en bewaken zij de kwaliteit daarvan. “Bij de clubs uit de divisie en hoofdklasse staan we wat vaker langs de lijn, maar tot en met de tweede klasse kunnen we alle standaardteams van de verenigingen zo bezoeken en in kaart brengen welke talentvolle spelers er spelen.”
Spelers die goed genoeg bevonden worden, krijgen een uitnodiging voor minimaal twee selectiewedstrijden van het Jeugdplan Nederland. De scouts maken in overleg met de talentcoach die afweging. Zij weten immers welk niveau er gevraagd wordt en wat er al in de selectie zit. “Scouten doen we om alle talenten een podium te geven zichzelf te laten zien en verder te ontwikkelen”, aldus de Talent Performance Coaches.

Opvallende meiden
De meeste scouts richten zich op het jongensvoetbal, maar omdat de beste meiden vaak in de standaardteams spelen en om te voorkomen dat het werk dubbelop wordt gedaan, letten zij ook op de meest opvallende meiden bij de clubs die zij bezoeken. Die meiden worden doorgespeeld aan de coördinator scouting bij de meiden, die vervolgens gericht scouts op pad stuurt om de desbetreffende meiden te bekijken.

Naast de rapporten van de scouts worden ook tips van verenigingen, ouders en trainers nagetrokken, zeker wanneer het gaat om meiden die voetballen in een lager elftal. “Niet voor alle meiden is een plek bij de standaardteams. In het digitale wedstrijdformulier kunnen wij zien of er ook nog meiden actief zijn in een ander team. Deze speelsters kunnen dan ook weer door onze scouts bekeken worden.”

Liefhebbers van het spelletje
Een scout bezoekt een of meerdere clubs in een weekend. Hij meldt zich voorafgaand aan een wedstrijd bij de vereniging, trainer of leider. Als hij een interessante speler ziet, vraagt hij na afloop de contactgegevens op. De KNVB-scouts zijn vrijwilligers. Vaak betreft het oud-voetballers of trainers die vervolgens in de scouting terechtkomen komen. Deze mensen willen graag hun aandeel leveren in het realiseren van de droom van een kind om het topvoetbal te halen. Maar in de eerste plaats zijn het vooral liefhebbers die het leuk vinden om op zaterdag langs de lijn te staan.”

Jeugdopleidingen NSVV
NSVV heeft een aantal uitstekende trainers welke wekelijks proberen het niveau van iedere speler zo hoog mogelijk te krijgen. Zo hebben diverse teams een TC2 trainer. We zijn er dan ook trost op dat Noah en Jade dit hebben kunnen bereiken en hopen dat ze voor langere tijd gevraagd worden door de KNVB!