Andy Tegegne behaalt zijn HO-B diploma en Sidney Smits behaalt zijn TC3 diploma

Andy begon aan de opleiding hoofd opleidingen bovenbouw bij de KNVB in 2020. Door Corona heeft het even geduurd voordat het diploma in de pocket was maar afgelopen maand mocht hij dan uiteindelijk zijn diploma in ontvangst nemen.

“Ik was al eerder bij NSVV betrokken als trainer maar in 2020 wilde ik graag meer focus gaan leggen op de begeleiding van jeugdtrainers. Iets wat, bij vrijwel iedere amateurclub, nogal eens een ondergeschoven kindje is. Bij de meeste clubs wordt er veel aandacht besteed aan de senioren. Logisch, maar niet altijd even slim. Want NSVV heeft in haar doelen staan, dat zij graag vanuit de eigen opleiding spelers wil overhevelen naar de senioren. Dus is het handig als er vanaf onderaan gestart wordt met de juiste begeleiding” aldus Andy. “Dit doen we door, met name de begeleiders van de ‘niet 1e’ elftallen per leeftijdsgroep meer te gaan ondersteunen. Alle 1e bovenbouw jeugdelftallen (JO13,15,17 en 19) hebben voor komend seizoen een gediplomeerd trainer voor de groep. Deze zullen ook begeleid worden maar hebben vanzelfsprekend een andere begeleidingen nodig. Het gaat juist om de “lagere” elftallen, waarbij enthousiaste ouders zich vaak kandidaat hebben gesteld om te gaan trainen. Zij verdienen de aandacht, juist omdat wanneer we hen goed begeleiden, zij meegroeien met de teams en zijn hun enthousiasme ook delen met anderen. Zij worden momenteel al begeleid met de trainers app Rinus, met uitgewerkte trainingen maar als we intensiever naar trainingen gaan kijken, zal hun enthousiasme alleen maar groeien. En daar zijn onze jeugdspelers dan weer enorm bij gebaat. De visie van de KNVB is niet voor niets: we hebben de ambitie om beter te worden en dit doen we met plezier! En dus zal Andy, naast zijn fulltime baan, proberen om nog vaker aanwezig te zijn. Hij wil dit met name doen door én een training bij te wonen én aansluitend ook een wedstrijd van datzelfde elftal. Op deze manier kan hij goed beoordelen wat er vanuit de training overkomt op de spelers en waar er mogelijk nog wat bijgestuurd kan worden.

Dit alles vanuit een opbouwende begeleiding waarbij het plezier voor zowel de begeleiding als de spelers van groot belang is. Bij de 1e elftallen, waar gediplomeerde trainers staan, is het resultaat uiteraard ook heel belangrijk. De eerste elftallen in de bovenbouw van NSVV spelen momenteel allemaal in de eerste- of hoofdklasse. De ambitie zich hier te handhaven moet er voor zorgen dat er uiteindelijk een betere doorstroom gaat plaats vinden vanuit onze eigen jeugd naar de selectie. 1 van deze gediplomeerde trainers is Sidney. Een jongen van de club die na zijn actieve spelerscarrière zich aanmeldde binnen de club om trainer te worden.

Afgelopen jaar deed Sidney zijn proeve van bekwaamheid samen met Andy. Voor beiden hing er dus veel vanaf want beiden konden hiermee hun diploma behalen, Andy de HOB en Sidney zijn TC3. Sidney wilde graag aan dit interview toevoegen dat hij erg blij is dat hij zijn diploma behaald heeft en dat de afstudeerstage met Andy goed is afgerond. “Wij hebben veel van elkaar kunnen leren! Het trainen van de JO13-1 komend seizoen is iets waar ik erg naar uitkijk,” aldus Sidney. “We hebben een fijne selectie waarmee we hopelijk veel kunnen bereiken. Omdat deze jongens voor het eerst op het grote veld spelen, kan ik als trainer veel voor ze betekenen. Niet alles is meer te belopen en dus zal positiespel een belangrijke(re) rol in gaan nemen. Naast de kernwaarde ‘we hebben de ambitie beter te worden en doen dit met plezier’ wil Sidney graag zijn persoonlijke waarde toevoegen: het resultaat is belangrijk maar de groei en vooruitgang binnen het team nog veel belangrijker! Zijn eigen ambitie?? “Ooit hoofdtrainer worden van het 1e elftal van NSVV natuurlijk! Maar dat zal nog wel een aantal jaartjes duren hoor”, lacht Sidney. Maar met de juiste mensen binnen deze club is alles mogelijk, voor iedereen! Ik kan dan ook iedereen die interesse heeft in het begeleiden van een elftal aanraden om eens binnen te lopen bij NSVV voor meer informatie.

Er is een opleidingsbudget en Andy is echt een goede, gediplomeerde begeleider binnen deze club. Je kunt hem altijd mailen op [email protected] als je meer informatie wilt. Je hoeft niet altijd veel ervaring te hebben om dit te willen gaan doen, voor iedereen die enthousiast is, kan er gekeken worden wat de mogelijkheden zijn.”

Ook voor dit seizoen zijn er nog een paar elftallen zonder begeleiding. Heb je altijd al interesse gehad maar het nooit gedurfd…. Dit is je kans. Andy zal je van a tot z begeleiden. Nou ja, een beetje van jezelf en een beetje van Andy dan 😉