Column Jan Dirk v/d Zee: Omarm de veranderingen

De KNVB directeur Jan Dirk van der Zee komt naar onze ledenvergadering vrijdag 3 februari 2017.

zee knvbOm alvast kennis te maken met Jan Dirk van der Zee zullen we de komende periode een aantal van zijn columns publiceren op onze site.

Bij de Engelse voetbalbond FA zijn in de afgelopen jaren 1 miljoen leden vertrokken. Ze zijn gaan voetballen bij commerciële aanbieders via 5 a side (5 tegen 5). Met een app kunnen vrienden en studenten makkelijk een veldje boeken om een balletje te trappen.

Iedereen legt een paar pond in de pot en zo kunnen ze – wanneer ze maar willen – onder gelijkgezinden, een partijtje voetballen. Ook in Nederland groeit deze behoefte. Zelf bepalen met wie en wanneer je wilt voetballen.

Grote uitstroom

Is dat erg? Nee. Is dat erg voor de verenigingen? Ja en nee. Het blijkt namelijk dat steeds meer mensen uit verschillende leeftijdsgroepen (en met uiteenlopende achtergronden) het voetbal in verenigingsverband de rug toekeren. De grootste uitstroom van leden zien we al jaren bij jongens tussen de 14 en 18 jaar. Vaak voetballend in lagere elftallen.

En eerlijk. Ik snap ze wel. Als je in de B5 zit, zonder je vrienden, dan wordt de verleiding groot om in het weekend iets anders te gaan doen dan een wedstrijdje spelen. Dan neem je eerder een bijbaan of slaap je uit. Overigens betekent dit niet dat deze groep jongeren niet meer wil voetballen. In tegendeel zelfs. Maar op een andere manier. Op vrijdagavond bijvoorbeeld, met de vrijheid om je eigen team(s) samen te stellen.

Vast in patronen

“Als we willen dat die voetballiefhebbers die nu afhaken blijven voetballen, dan zullen we met elkaar open moeten staan voor veranderingen”

In de sport en in het voetbal weten we nog niet hoe we moeten inspelen op deze ontwikkelingen. We zitten vast in patronen en wat we altijd al deden. Ik herken die houding uit mijn vorige werk; een brancheorganisatie van winkeliers en winkelketens. Een groot deel van mijn toenmalige achterban wilde een lange tijd niks te maken hebben met internet. Sterker nog; het liefst zagen ze een verbod op online winkels. Maar ondertussen konden consumenten vanachter hun computer of smartphone steeds goedkoper, sneller, comfortabeler en gemakkelijker online boodschappen doen.

De rest is geschiedenis. Binnen enkele jaren groeide een spectaculair gat tussen wat consumenten wilden en wat een flink deel van de winkeliers in de winkelstraten deed: de winkel openhouden van ’s morgens 9 tot ‘s avonds 6 uur. Net de momenten van de dag waarop de meeste mensen aan het werk zijn.

Open voor veranderingen

Als we willen dat al die voetballiefhebbers die nu afhaken blijven voetballen, dan zullen we met elkaar (verenigingen en de KNVB) open moeten staan voor veranderingen en deze initiëren. Kijk naar het enorme succes van 7 tegen 7-voetbal. Daarin worden de krachten van de KNVB en de clubs waardevol gebundeld.

Inmiddels leert die ervaring ook dat een mooie accommodatie en een gezellige kantine bij lange na niet genoeg zijn voor het echte voetbalgeluk. Er komt een moment dat vriendenteams verlangen naar een competitie-element en een goede trainer. Kansen dus, die we alleen hoeven te omarmen.