Interview met de voorzitter van VIOS Jeroen Reedijk

We zien regelmatig een nieuwsbericht voorbij komen van de werkgroep VIOS en wilde graag wat meer achtergrond informatie verzamelen over deze werkgroep. De voorzitter van deze werkgroep is  Jeroen Reedijk.

Logo VIOS

Hoe is het idee voor VIOS ontstaan?

In de zomer van 2014 hebben we twee dagen met een gemêleerd gezelschap een brainstorm georganiseerd op Tiengemeten. Het doel van de brainstorm was het sportief beleid van NSVV verder vorm te geven. Eén van de conclusies was dat er een bredere denktank gevormd moest worden om de jeugdopleiding van NSVV naar een hoger niveau te tillen, waar het plafond dan ook ligt. Met de ideeën van Tiengemeten hadden we al snel na de zomervakantie negen enthousiaste personen gevonden die samen de werkgroep VIOS zijn gaan vormen.

Hoe functioneert VIOS tot nu toe?

Gezamenlijk hebben we het hoofddoel bepaald van de werkgroep en dit is de beste jeugdopleiding van de Hoeksche Waard te worden. Iedere maand hebben we een vergadering en worden er nieuwe actiepunten bedacht om dit einddoel te bereiken. Langzaam zie je wel dat leden van de werkgroep VIOS vacatures gaan vervullen in nieuwe vaste commissies die bedacht zijn door VIOS.

Wat heeft VIOS tot nu toe bereikt?

Persoonlijk vond ik de herfstclinic van Sjaak Polak voor D en E pupillen heel mooi. Door een enthousiast team vrijwilligers is deze clinic georganiseerd en er kwamen maar liefst 72 kinderen op af. Het team van Sjaak Polak die regelmatig van dergelijke trainingsdagen gaf had de opkomst veel lager ingeschat. Mijn conclusie is dat het voetbal goed leeft binnen de jeugd van NSVV en als mooi voorbeeld geldt dat we naar de ontwikkeling en plezier kijken van heel de vereniging.

We hebben drie bijeenkomsten voor jeugdtrainers van standaard teams georganiseerd. Hiermee is het gezamenlijke beleid en visie gedeeld. Het is vooral belangrijk dat er eenduidigheid binnen onze jeugdopleiding is en geen losse eilandjes.

Belangrijkste is dat we de organisatie hebben kunnen wijzigen. We hebben vanuit VIOS het voorstel gemaakt om een driehoek van professionals voor onze jeugd aan te stellen. Daarnaast de jeugdcommissie op te splitsen in een operationeel hart en een technisch hart. Het bestuur heeft beide voorstellen uiteindelijk goedgekeurd.

Waarom een speciale voetbaltechnische jeugdcommissie?

De jeugdcommissie heeft veel operationele taken die geregeld moeten worden. Om een nieuw technisch beleid in te voeren was te veel gevraagd om bij de jeugdcommissie onder te brengen. Om een goede focus te hebben op het nieuwe beleid en een doorlopend technisch beleid te hebben naar de senioren, hebben we daarom voorgesteld om een separate voetbaltechnische jeugdcommissie te maken. Het leuke is dat de werkgroep VIOS leden Hans Havelaar, Willemjan van der Giesen lid geworden zijn van deze nieuwe vaste commissie bedacht door VIOS.

Wat kan je vertellen over de nieuwe driehoek?

Als technisch coördinator hadden we Jaap den Haan. We hechten veel belang aan onze jeugdopleiding naar een hoger niveau tillen. We hebben met Bas Snel een geweldige staat van dienst bij onze jeugdopleiding. Daarom hebben we voorgesteld om Bas Snel van onze senioren terug te halen naar onze jeugdopleiding. Bas is naast Jaap den Haan de tweede technisch coördinator geworden.  Om de driehoek compleet te maken hebben we een profiel gemaakt waarbij grote ervaring met trainingsaanpak, communicatief goed en complementair aan Jaap den Haan en Bas Snel de belangrijkste eisen waren. We hebben met vier gegadigden een gesprekken gehad en uiteindelijk gekozen voor Kor van der Heijden. Kor is de laatste twee jaar hoofd opleidingen geweest bij Rhoon en daarvoor vijf jaar hoofd opleidingen bij Binnenmaas.

NSVV investeert dus extra in de jeugdopleiding. Waarom wordt er geen geld geïnvesteerd door externe spelers individueel te betalen om zo het eerste elftal beter te maken?

Het betalen van individuele spelers past niet binnen de filosofie van onze vereniging. Het is niet zo dat we geen geld uitgeven aan onze senioren selectie. Mijn inschatting is dat we op eenzelfde kosten niveau zitten als veel verenigingen op 2e klasse niveau die individueel spelers betalen. Wij geven het geld alleen niet aan individuele spelers, maar aan collectieve zaken voor de selectie. NSVV heeft een gezonde financiële huishouding waar we de laatste jaren veel aandacht hebben besteed, waardoor er ook ruimte is om extra geld te investeren in de verdere verbetering van onze jeugdopleiding. Investeren in de jeugdopleiding als levensader van onze vereniging past wel perfect binnen de filosofie van onze vereniging.

Hoe ver is VIOS met het doel om de beste jeugdopleiding van de Hoeksche Waard te worden?

Momenteel zal ik de jeugdopleiding van NSVV wel in de top drie indelen van de Hoeksche Waard, maar nog niet op nummer één. Er moet nog wel wat gebeuren om de beste te worden. De lijnen waarlangs dit moet gaan plaatsvinden zijn inmiddels wel duidelijk. Je zou kunnen stellen dat we 70% van alle subdoelen gehaald hebben, maar op nog maar 30% van onze uiteindelijke hoofd doelstelling om de beste jeugdopleiding van de Hoeksche Waard te worden.

Waar ligt de voorzitter van VIOS s ’nachts wakker van?

Dat onze zeer gewaardeerde vrijwilligers positief blijven en begrijpen waar we mee bezig zijn. De basis van onze vereniging zijn de vrijwilligers. Als deze basis wegvalt, is er geen vereniging meer.