Interview met Hans Havelaar lid van de nieuwe voetbaltechnische jeugd commissie

We hebben begrepen dat er een nieuwe commissie voor voetbaltechnische jeugdzaken is gevormd naast de jeugd commissie. Om wat meer van deze nieuwe commissie te weten te komen hierbij een interview met commissie lid Hans Havelaar.

Waarom en wanneer ben je zelf gestopt met voetballen en vrijwilliger geworden?

Je zou kunnen zeggen dat ik op mijn hoogtepunt gestopt ben. In 1995 heb ik nog gewoon meegespeeld in de kampioenswedstrijd van ons eerste elftal tegen SSS. De volgende wedstrijd voor de beker tegen Spirit scheurde ik mijn voorste kruisband en moest ik helaas stoppen met voetballen.

Wanneer ben je vrijwilliger geworden?

Nadat ik met voetballen gestopt was, ben ik kortstondig terug gekeerd als vrijwilliger bij NSVV. Eerst als grensrechter bij de A1 en later een seizoen als leider bij het eerste elftal met Arie Schep als trainer. Toen mijn kinderen Iris en Tim gingen voetballen ben ik fulltime vrijwilliger geworden als trainer/leider bij telkens een van mijn kinderen. Tim speelt momenteel in de D3 en Iris speelt in de C5. Van de C5 ben ik momenteel leider.

Hoe ben je gevraagd om in de voetbaltechnische jeugdcommissie te komen?

Ik was actief binnen de werkgroep VIOS. Eén van de conclusies van VIOS was dat er een aparte voetbaltechnische jeugdcommissie moest komen. Het was Jeroen Reedijk opgevallen dat ik enthousiast was over deze nieuwe commissie en waarschijnlijk daarom heeft hij mij gevraagd om lid te worden van deze nieuwe commissie. Ik wil graag mijn bijdrage leveren om het door VIOS gestelde doel te realiseren en heb dus ja gezegd.

Welke doelstelling heeft de commissie meegekregen?

De uiteindelijke doelstelling is dezelfde als bij VIOS, namelijk de beste jeugdopleiding van de Hoeksche Waard te worden. Wij moeten als commissie doelen en randvoorwaarden creëren om dit einddoel te kunnen realiseren. De nieuwe driehoek moet samen met de jeugd trainers met deze doelstelling aan de slag.

Gaan we werken met de Cruijff filosofie dat team prestatie niet belangrijk is in de jeugd, alleen de ontwikkeling van de individuele spelers?

We zijn nog maar net  gestart met de commissie, dus hier kan ik nog geen mening namens de commissie over geven. Persoonlijke lijkt me dat dit samengaat. Als de spelers zich individueel goed kunnen ontwikkelen, dan zal de team prestatie automatisch ook verbeteren en daarmee ook de ontwikkeling van de andere spelers. Al met al, in het nieuwe beleid zullen zowel het individu als het team de nodige professionele aandacht gaan krijgen.

Wie bepaalt in welk team een individuele jeugdspeler komt?

Uiteindelijk bepaalt de speler dit zelf. Als je goed bent wordt je in een hoger elftal ingedeeld. De huidige werkwijze bij de D / E / F pupillen is dat spelers tijdens training bijeenkomsten willekeurig ingedeeld worden en onderling wedstrijdjes spelen. Meerdere voetbaldeskundigen vullen dan een scorelijst in per individu. Aandacht gaat uit naar bal aanname, traptechniek, spelinzicht, samenspelen etc. etc. Er ontstaat hierdoor een ranking van de spelers. Ervaring leert dat deze scorelijst en ranking van de voetbal deskundigen voor 95% overeenkomt met de ervaring van de betrokken trainers. Ik verwacht niet dat er veel wijzigt aan deze selectiemethode.

Wie is volgens jou de beste bekende trainer?

Dat is zonder twijfel Ronald Koeman die met Feyenoord zeer goede resultaten behaald heeft. Hij klaagt niet over het gebrek aan kwaliteit binnen zijn selectie en haalt het beste uit de spelers. Daarnaast is hij altijd rustig in de pers. Anderzijds heeft hij Feyenoord ook niet kampioen weten te maken dus blijft het weer betrekkelijk.

Wie bepaalt welke jeugdtrainers er wordt aangesteld. Het bestuur, jeugd commissie, VIOS, de driehoek of voetbaltechnische commissie jeugd?

Dit zal een samenwerking zijn tussen de driehoek, die uiteraard een hele belangrijke stem hebben in deze en de voetbaltechnische jeugdcommissie. Uiteindelijk zal de voetbaltechnische jeugdcommissie de beslissing en verantwoording hiervoor dragen. Daarnaast het budget goed bewaken die vanuit het bestuur beschikbaar is gesteld.

Waar ligt een lid van voetbal technische jeugd commissie wakker van?

Als ik wakker ga liggen van de voetbal, dan stop ik. Het aanspreken op elkaars verantwoordelijkheden met vrijwilligersfuncties en betaalde functies zie ik wel als een uitdaging. Uiteindelijk is iedereen met een hobby bezig en moet iedereen er de nodige voldoening uit weten te halen om gemotiveerd te blijven.