Leden NSVV stemmen in met aanleg tweede kunstgrasveld

Woensdag 29 juni heeft NSVV een extra ledenvergadering georganiseerd voor goedkeuring aanleg van een tweede kunstgrasveld. De leden hebben ingestemd met het voorstel om komend seizoen een tweede kunstgrasveld op het hoofdveld aan te leggen.

Het bestuur heeft aan de aanwezige leden hiervoor een presentatie gegeven. Eerst is de noodzaak van een tweede kunstgrasveld aangetoond. Door de positieve impact van de  invoering van meisjesvoetbal bij NSVV was er begin vorig seizoen maar liefst 25% meer capaciteit aan kleedkamers, wedstrijd- en trainingsvelden nodig.  Hiervoor is voor trainingen overgegaan van twee tijdsblokken naar drie aansluitende tijdsblokken per trainingsavond. Leden hebben het vroeger starten en aansluitende tijdsblokken zonder uitloop mogelijkheden goed opgepakt. Voor de wedstrijden is er overgegaan op een ander planningsmethodiek, waardoor er net voldoende kleedkamers en wedstrijdvelden waren. Hier hebben de leden ook de krappere planning achter elkaar van wedstrijden goed opgepakt. Uiteindelijk liep het toen de velden gedurende het seizoen wat slechter werden vast op trainingsveld capaciteit.  De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Vereniging Sport en Gemeenten (VSG ) en Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) hebben gezamenlijk een richtlijn gemaakt voor het bepalen van hoeveelheden velden en kleedkamers. Met deze richtlijn is gecontroleerd of NSVV niet te “luxe” trainingscapaciteit wilde aanbieden in vergelijking met andere verenigingen. De uitkomst was dat NSVV vijf speelvelden en drie trainingsvelden nodig had. NSVV heeft vijf wedstrijdvelden, maar slechts twee trainingsvelden. De uitkomst van de berekening is gelijk aan de ervaring van het afgelopen seizoen. De oplossing zou zijn van het hoofdveld een kunstgrasveld te maken, zodat hierop getraind en gespeeld kan worden. Als laatste is gecontroleerd of bij eventuele krimp de noodzaak niet komt te vervallen. Kantelpunt naar twee trainingsvelden licht bij 16% krimp. NSVV verwacht na invoering van het meisjesvoetbal verder te groeien en het is onwaarschijnlijk dat er 16% krimp ontstaat.

Toen de noodzaak was aangetoond is uitgelegd dat de gemeente de laatste jaren grote investeringen in het complex van NSVV heeft gedaan met de aanleg van vier nieuwe kleedkamers, 80 parkeerplaatsen en een eerste kunstgrasveld. tweede kunstgrasveldDit alles zonder de huur noemenswaardig te verhogen. De gemeente was bereid naar creatieve oplossingen te zoeken, maar wilde wel de extra financiële lasten bij de aanleg van een tweede kunstgrasveld volledig doorberekenen in huur aan NSVV. Na gesprekken wilde de gemeente hun eigen kosten voor het onderhoud aan de zes velden op het NSVV terrein van de huur aftrekken. NSVV denkt voor een lagere prijs  het onderhoud aan de zes velden uit te kunnen voeren. Daarnaast hebben de sponsoren AA Installatie groep en Triple Consultancy toegezegd samen €10.000 extra te sponsoren. Er bleef in de berekening nog ongeveer €7.000 over die het bestuur uit de normale bedrijfsvoering denkt te kunnen halen. In eerste instantie zal de contributie en kantine prijzen niet verhoogd worden.  Het bestuur heeft tien punten opgesomd waar aan voldoen moet worden voor definitief doorgaan. Het meest kritische punt hierin is goedkeuring van de belastingdienst voor verrekening van de BTW.

De aanwezige leden hebben goedkeuring gegeven. Vervolgstap is goedkeuring bij de gemeente. Als alles definitief doorgaat is de planning dat oktober dit jaar het hoofdveld kunstgras wordt.