lezing Marco van Lochem hoofd jeugdopleidingen Excelsior een geslaagde avond

Op 2 november jl. Was Marco van Lochem met Marinus Barendregt uitgenodigd om een lezing en een trainingsdemonstratie op onze club te geven. Marco is hoofdopleiding BVO Excelsior en Marinus is de trainer van Excelior JO19-1.

Marco begon met een korte lezing over de ambitie tussen speler, trainer en coach. Volgens Marco maakt het niet uit of wij de JO19-3 trainen of de JO13-1. Alles valt of staat met: enthousiasme, duidelijkheid, plezier en een veilig plus vertrouwt leerklimaat. Na de lezing zijn de trainers en vrijwilligers in de tribune gaan zitten om de training van Marinus te observeren. Hij trainde de JO19-3 positief met veel passie. Om de lezing/trainingsdemonstratie interactief te houden heeft Marco tussendoor vragen gesteld.

‘’ verzin eens 4 vs 2 trainingsvormen ‘’

‘’ verzin eens 4 vs 4 trainingsvormen ‘’

Duidelijke opdracht. Echter moesten wij er minimaal 6-10 kunnen verzinnen en was het heel verleidelijk om de training van de JO19-3 te observeren. Na de training had Marinus kaarten voor Excelsior – Roda die de spelers konden winnen door middel van een potje latje trap.

Nadat de training was afgelopen en de spelers het material hadden opgeruimd, hebben ze nog een foto genomen met de trainer. Uiteindelijk zijn wij naar binnen gegaan voor het vervolg van de lezing. Tijdens de lezing kwamen er nog 3 spelers van de JO19-3 binnen. Deze jongen hebben voor de groep verteld wat hun ervaringen waren. De training en trainer was: duidelijk, positief, enthousiast, zwaar en het beste van allemaal ze hebben wat geleerd. Uiteindelijk hebben de drie jongens met Marco afgesproken dat dit hun nieuwe maatstaaf van trainingen zullen worden.

Tips voor zowel de aanwezige als afwezige trainers zijn:

‘’ wees bewust van de interesses en behandel je spelers ook zo ‘’

‘’ wees duidelijk wat je van de spelers verwacht en wat zij van jou mogen verwachten ‘’

‘’ wees enthousiast en leef mee, dit slaat over op de spelersgroep ‘’

‘’ kritiek leveren is het makkelijkste wat er is, wees positief in de benadering naar je spelers’’

‘’ verdiep je in de spelers en geef ze persoonlijke aandacht’’

Bij deze wil ik namens alle aanwezigen Marco van Lochem, Marinus Barendregt, Monique Konijnendijk en Kor van der Heiden bedanken voor de organisatie en interessante avond.