NSVV start proef ‘flexvoetbal’

Vanaf volgend seizoen start NSVV met een proef voor de seniorenelftallen vanaf het 4e. Er zullen t/m de winterstop 2019 geen vaste elftalindelingen meer zijn en er wordt ‘voorzichtig ingeschreven’ aldus voorzitter Arie Kruithof. Dit wil zeggen dat de verhouding spelers per elftal hoger wordt. Er gaat per elftal worden gewerkt met een vaste kern (8 tot 12 spelers) die wordt aangevuld met spelers uit de flexibele pool die op donderdag worden ingedeeld. Arie geeft graag toelichting op het waarom.

‘We merken al jaren dat het voor elftallen steeds lastiger wordt om elke zaterdag een elftal bij elkaar te krijgen, met als gevolg dat er steeds vaker een wedstrijd moet worden afgezegd wegens een tekort aan spelers’.  De onderliggende oorzaak voor dit fenomeen is volgens Arie dat mensen steeds minder verplichtingen willen hebben. ‘Onze leden vinden voetbal leuk, maar helaas heeft niet iedereen zin in de verplichting elke wedstrijd en training aanwezig te zijn’. ‘Als bestuur betreuren wij dit, maar moeten wij ook de realiteit niet ontkennen’. Het gevolg hiervan is dat aanvoerders de hele week bezig zijn een elftal bij elkaar te sprokkelen en dat elftallen blij zijn als ze kunnen vertrekken met voldoende man’.  Voetballers dienen aan te geven of zij in de vaste- of flexibele pool willen zitten, maar, geeft Arie aan: ‘De voetballers in de vaste kern worden geacht 90% van de wedstrijden aanwezig te zijn, je kan je dus niet zomaar inschrijven voor de vaste groep’.

Komende maanden wordt er meer informatie over de proef gedeeld en zal het inschrijfmoment voor de vaste pool bekend worden gemaakt.