Rondom één februari

Het is inmiddels Februari 2016 en er is tussen nu en mijn laatste bijdrage verschrikkelijk veel gebeurd. Gelukkig schrijft onze voorzitter regelmatig zijn bijdrages want anders had ik nu 6 pagina´s nodig gehad ben in bang.

Een kort resume;

Allereerst de vrije val waarin wij terecht kwamen in de laatste periode van 2015, dat het niet vanzelf ging en dat er van alles aan de hand was is misschien een understatement maar toch viel het ontslag van Wim van der Steene ons zwaar. Wij (als staf en spelers) hebben altijd fijn met hem gewerkt en vanuit onze kant nogmaals grote dank voor de afgelopen 2,5 jaar.

2,5 jaar waarin het beide keren op de laatste speeldag fout is gegaan. Het verlies tegen het al uit gespeelde Botlek voor behoudt in de 2e klasse en een jaar later natuurlijk bij Groote Lindt de grootste deceptie die bij NSVV nog vele jaren nadreunt ben ik bang. Dat nadreunen voel je ook als het even wat minder loopt en als dan ook nog de blessure lijst maar blijft groeien dan gebeuren er rare dingen. Begin December waren er van de 18 selectie spelers 10 geblesseerd en van de niet geblesseerde waren er een paar hopeloos uit vorm. Dat ligt dan aan de trainingen hoor ik jullie denken maar deze blessures waren zo uiteenlopend dat daar geen pasklaar antwoord op te geven valt en bovendien werd er niet anders getraind als in de 2,5 jaar daarvoor. Feit is dat als je fier bovenaan staat dat dit soort dingen ‘hoe gek ook’ veel minder voorkomen en kan je ‘gewoon’ wisselen maar die mogelijkheden waren er simpelweg niet. We hadden er mee te dealen en konden er op dat moment weinig aan veranderen

De laatste competitie wedstrijd tegen Perkouw was misschien wel de aller slechtste wedstrijd die ik ons ooit heb zien spelen en uiteindelijk is er na die wedstrijd ingegrepen (zoals zo vaak in het voetbal) om het tij te laten keren. Dat plaatste ons (als overige staf) ook in een lastig parket want wij voelde ons ook verantwoordelijk en wisten even niet zo goed hoe nu verder. Aanknopingspunten waren er wel want als er weer minimaal 5 van de 10 fit zouden zijn dan zag de wereld er ineens heel anders uit. Maar dat zou gelden voor iedereen die het dan zou overnemen dus nogmaals even lastig voor een ieder die er zo kort op zit. Hoe nu verder?

Een oplossing werd bedacht uit eigen gelederen, Bas Snel (die de mannen door en door kent) en Ton Havelaar werden het nieuwe trainers duo. Karel Snijders moet van Februari t/m April naar Groningen voor de bouw van een nieuw mega groot AZC en dat heeft met de huidige problematiek natuurlijk 1e prioriteit. Vlak voor het trainingskamp werd er dus een geheel ‘nieuw’ koppel aangesteld om zoals gezegd het tij te doen laten keren.

In Portugal hebben we een prima kamp gedraaid met veel trainingen een wedstrijd en….  een bijna fitte groep. 18 man op het veld!!!

Bij het uitspelen van de 25 minuten tegen EBOH 5 fitte wissels!! Een ongekende luxe. Januari werd een voetbaltechnische super maand met de maximale score, nog niet met het voetbal dat we hopen te zien maar in ieder geval met de punten in de tas. Het gapende gat naar bv. SSS werd razendsnel gedicht en nu is het zaak om dit zo lang mogelijk vol te houden. Aan voorspellingen ga ik me niet meer wagen maar er is inmiddels al zoveel over gesproken dat er momenteel maar 1 oplossing is en die ligt (zoals altijd) bij de mannen zelf; dat is duidelijk.

Volgende maand mijn volgende bijdrage.

Casper Bleijenberg