Rondom één – Speel gesloten en je maakt het iedereen moeilijk

Door Casper Bleijenberg – Op een zondagochtend na de nederlaag tegen Feyenoord zit ik na te denken over een bijdrage voor Rondom één. Wat zijn nu leuke wetenswaardigheden of bespiegelingen over het 1e die voor de leden interessant zijn, hoe steek je zoiets in? Schrijf je dit uit eigen beschouwing, geef je een algemene opinie, of ga je counteren op de kritieken die er zijn op het (in sommige ogen) te defensieve spelbeeld van de huidige selectie? Daar ga ik schrijvende weg even over nadenken, haha.

Allereerst wil ik iedereen weer bedanken voor de massale steun die we hebben mogen ontvangen na de Winterstop. SSS uit was natuurlijk prachtig en alles wat daarom heen gebeurt daar smul ik van. Ik houd persoonlijk wel van een plagerijtje hier en daar en een beetje opzwepen kan ook geen kwaad. Helaas had dit alles op beide partijen een ietswat verlammende werking, want op een paar acties na was er weinig te genieten. NSVV had het betere van het spel, en had na de rust en de 1-1 de genadeklap moeten geven. Helaas gebeurde dit niet zodat de wedstrijd eindigde in 1-1. Erg frustrerend omdat wij als team erg gegroeid zijn en we juist op dit soort momenten kunnen laten zien waartoe we instaat zijn als een ieder brengt wat er van hem verwacht wordt. Dit alles heeft te maken met concentratie en spelen vanuit je taak, als we dat doen geven we haast niets weg en de kansen komen altijd.

Mensen die de wedstrijd tegen Feyenoord hebben gezien moeten dat kunnen beamen. Het spelbeeld is dan wel in het voordeel van Feyenoord, maar de kansen verhoudingen waren minimaal gelijk. We straffen het alleen niet af, en dat is iets waar mee we aan het werk zijn en uiteraard nog verder moeten.

Spelen vanuit een gesloten formatie op een compact speelveld is iets wat ons het beste ligt, daar zijn we van overtuigd. Spelen binnen je mogelijkheden zonder al teveel opportuniteit is soms niet het meest aantrekkelijk maar voor ons het meest effectief. Tuurlijk wil je als je voetbal kijkt het spel op en neer zien golven en hoop je dat er minimaal 9 man druk zetten op de helft van de tegenstander en in de counter weer met zijn allen terug maar helaas houd je dat max 20 min. Vol. Geef teveel ruimte weg en ploegen als Feyenoord geven je ongenadig hard op de broek, maar ook ploegen als SSS, VVOR en Groote Lindt zijn daartoe in staat. Speel gesloten en je maakt het iedereen moeilijk. Zelf Feyenoord met zijn Hoofdklasse waardige selectie heeft dan al zijn trucendozen nodig (tijdrekken, overdreven gillen bij overtredingen en zelf flink uitdelen) om ons van zich af te schudden.
Nu wij nog de kansen benutten en het gaat helemaal goed komen met NSVV 1. We staan nog steeds op de 2e plaats en de 2e periode is nog steeds ons grote doel. NSVV – Feyenoord was overigens de 1e wedstrijd voor de 3e periode. Dus nog 2 inhaalwedstrijden en dan weten we of we ons nu al gaan opmaken voor het slotstuk van de competitie in de vorm van de nacompetitie.