Van de Voorzitter Maart

Na enkele spannende voetbal zaterdagen na de winterstop weten we nog steeds niet of we de tweede periodetitel op onze naam kunnen schrijven. Enkele weken geleden schreef ik nog, dat we eind februari meer zouden weten. Maar door afgelastingen en dan met name van onze naaste concurrent VVOR voor de 2e periode kan het nog weken duren, voordat bekend is, wie de tweede periode gaat winnen. Eigenlijk een vreemde situatie, want met een beetje pech valt de ontknoping van de twee en derde periode enkele weken na elkaar. Het zou tot competitie vervalsing kunnen leiden, maar er valt vrees ik niet al te veel door de KNVB aan te doen.

Achter de schermen zijn we druk bezig met de voorbereiding van het volgende seizoen. De technische staf is bijna ingevuld en dus zijn we nu druk bezig om te bekijken waar we de selectie moeten/kunnen uitbreiden. De verwachting is dat er als vanouds (daar zijn we als NSVV erg trots op) er niet veel spelers zullen vertrekken, maar het is geen nieuws dat onze eerste selectie al enkele jaren te smal is. Dus zijn we ons druk aan het oriënteren.

Op voetbalgebied is er dus genoeg aan de hand, maar mijn ervaring leert dat het ook een periode is, dat er achter de schermen meer gebeurd, dan ik in mijn column met jullie kan delen. Daarom is het een mooie gelegenheid om nog eens terug te komen op mijn column van de vorige maand.

Ik moet toch wel mijn teleurstelling uitspreken over de reacties op mijn column van de vorige maand. Om even bij jullie in de herinnering te brengen, want dat zal ongetwijfeld niet meer bij iedereen op het netvlies staan: de dringende behoefte aan personele uitbreiding bij het wedstrijdsecretariaat. Normaal gesproken krijg ik altijd of op de website of in woord of via mailtjes wel reacties op mijn column. En nu, terwijl het onderwerp naar mijn mening best urgent is: helemaal niets! Zero point zero. En dat verwondert mij zeer. Onze vereniging heeft nog nooit zoveel jeugdleden gehad. Wekelijks wordt ervoor gezorgd, dat bijna 40 elftallen kunnen voetballen. Dat gaat niet zomaar, daar komt een hele organisatie bij kijken. Nu had ik niet verwacht, dat de vrijwilligers in rijen van twee zich zouden aanmelden, maar nu voelt het als weten dat het probleem er is, maar toch maar de andere kant op kijken.

Ondanks het gebrek aan reacties blijft het probleem toch bestaan en daarom gaan we aan onze jeugdleden een brandbrief meegeven via de leiders en /of trainers. In deze brief worden ook een aantal opties geschetst en wij zijn erg benieuwd hoe het nu onder de ouders van de jeugdleden leeft. Daarom willen we met “zachte” druk er wel voor zorgen, dat alle formulieren met een reactie terug komen. Nu is het niet zo, dat alleen bij het wedstrijdsecretariaat er vacatures zijn, ook de kantinecommissie kampt met hetzelfde probleem. Over scheidsrechters zullen we het maar niet hebben, want dat is helemaal een specifiek problematiek. Daarnaast hoeven jullie ook alleen maar op de site van NSVV te kijken of te constateren, dat er bij ook bij andere commissies nog wel wat actieve vrijwilligers gebruikt kunnen worden.

Binnen het bestuur krijgt het vrijwilligersbeleid de laatste tijd vrij veel aandacht. Eerlijk moesten we constateren, dat het met het aantal vrijwilligers bij NSVV nog steeds eigenlijk goed gesteld staat. Bij andere verenigingen is de nood veel hoger, zijn er faciliteiten weggegevallen (openingstijden kantine erg beperkt) of moeten leden gedwongen (vrijwilligers) activiteiten verrichten. In alle situaties, die ons bekend zijn, leidt het tot een second best oplossing, omdat de bevlogenheid van echte vrijwilligers gemist wordt dan wel dat de versobering van dienstverlening leidt tot een afglijdende spiraal naar beneden.

Als bestuur waren wij in een open discussie er vrij snel uit. NSVV moet operationeel draaien en bestuurt worden door echte vrijwilligers. Dit betekent dat we alle middelen in moeten zetten om dit zo te houden. Anders leidt het alleen maar tot afbreuk van de vereniging NSVV. Op initiatief van de kantinecommissie zal er binnenkort een vrijwilligersavond gehouden worden onder begeleiding van een neutrale gespreksleider. We zullen die avond gericht mensen van alle pluimage uitnodigen om te bekijken hoe we de vrijwilligers beter kunnen bereiken en motiveren.

Nogmaals het is zeker niet slecht geregeld bij NSVV, maar het vraagt bij voortduring vol de aandacht om te behouden wat we hebben en niet af te zakken. Mijn persoonlijke mening is, dat een groep leden binnen NSVV zich steeds meer gaan gedragen als klant en niet als lid. Daarnaast hebben we veel echte leden en mogelijk moeten we een onderscheid gaan maken tussen echte leden en klanten die zich als klant gedragen. Laat dit een eerste opzet zijn voor een verdere discussie binnen de vereniging en de vrijwilligersavond die we binnenkort gaan organiseren.

Het is net nog te vroeg voor mijn column om de plannen van de werkgroep VIOS te presenteren. Achter de schermen is er hard gewerkt zowel qua structuur, bemensing en is er financieel ruimte gevonden om binnenkort ons ambitieuze jeugdplan te presenteren. Nu heb ik geen enkele illusie, dat al veel van onze plannen mondjesmaat door druppelen, daarvoor zijn we ook een vereniging. Maar binnen de werkgroep VIOS en het bestuur zullen de plannen definitief worden goedgekeurd, waarna we de plannen binnen de vereniging kunnen gaan presenteren. In mijn volgende bijdrage zal ik er heel nadrukkelijk bij stilstaan, zodat jullie het onderwerp voor de volgende “Van de voorzitter” al weten. Nog een maand geduld dus.

Tot volgende maand,

Arie Kruithof