Vorderingen Commissie Normen en Waarden

De Commissie Normen en Waarden heeft de afgelopen maanden  gewerkt om een invulling te geven  aan “preventieve” activiteiten in het kader van “Zo zien we het graag” (Normen en Waarden).

De afgelopen weken is er tijdens trainingen aandacht geschonken aan het boekje “Zo zien we het graag” en tevens hebben alle jeugdspelers  een exemplaar van het boekje ontvangen. Enkele trainers hebben gevraagd of één van de leden van de Commissie Normen en Waarden een toelichting kon geven op het boekje, uiteraard hebben wij aan dit verzoek graag voldaan. Wij horen graag of er na aanleiding van het boekje vragen, opmerkingen en/of aanvullingen zijn.

Mail deze naar: [email protected]

Na een tweetal gesprekken met een  vertegenwoordiger vanuit de KNVB heeft de commissie het voorstel  naar het Bestuur gedaan , om dit voetbalseizoen voor een tweetal groepen workshops  te organiseren. De twee groepen die wij hebben voorgesteld zijn :

1. Trainers en begeleiders van de jeugdteams
  2. Scheidrechters en eventueel “vaste” grensrechters

Voor de trainers en leiders heeft de workshop avond als titel “Sportief Coachen”  en de volgende onderwerpen komen aanbod:

• Bewustwording van normen en waarden
  • Mogelijke gevolgen indien normen en Waarden worden overtreden (slechte naam vereniging,  boetes van KNVB etc)
  • Omgaan met ouders
  • Omgaan met pubers
  • Omgaan met tegenpartij
  • Omgaan met scheidrechter

Alle onderwerpen worden bezien vanuit Normen en Waarden, dus niet speltechnisch en/of spelregels. Er zal bij voldoende aanmelding een splitsing worden gemaakt tussen trainers van de kabouters tot en met de E teams en trainers vanaf de D teams.  Uiteraard  is er voldoende ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers. Inmiddels zijn de uitnodigingen verzonden en de eerste aanmeldingen voor deze avond zijn reeds binnen.

Voor de scheidrechters en “vaste” grensrechters heeft de instructieavond als titel “Weerbaarheid”. De cursus heeft als doel om scheidrechters tools te geven om  mentaal weerbaarder te kunnen zijn tijdens moeilijke wedstrijden.

Uitnodigingen worden direct na de Paasdagen verzonden.

In het nieuwe seizoen gaan we het aanbod uitbreiden met de volgende groepen:

1. Ouderavond pupillenteams (kennismaking).
  2. Instructieavond aanvoerders Instructieavond juniorenteams

Namens de Commissie Normen en Waarden,