NSVV mist de 2e periodetitel op doelsaldo

Naast de ongekend spannende strijd om het kampioenschap ging het deze middag toch vooral om het winnen van de 2e periode. Zowel NSVV als Arnemuiden konden hierop aanspraak maken. De derde en misschien wel belangrijkste kandidaat was Oostkapelle/Domburg, die een op papier lastige uitwedstrijd had tegen DBGC. Vertrekpunt bij de aftrap was voor alle drie 18 punten uit 8 wedstrijden. Oostkapelle/Domburg en NSVV ieder met een doelsaldo van +13, Arnemuiden +9. Bij een gelijk aantal punten en dito doelsaldo telt het aantal gescoorde doelpunten en daarmee had Oostkapelle/Domburg een klein voordeel ten opzichte van NSVV (van 2 doelpunten). Opdracht was dus niet alleen winnen maar ook nog jagen op veel doelpunten.

Net als de uitwedstrijd van vorige week kwam NSVV voortvarend uit de startblokken. Vanaf de aftrap resulteerde dit direct in een kansrijke aanval. Arnemuiden kwam niet aan voetballen toe. Meer als een aantal hoekschoppen leverde het initiatief echter niet op en Arnemuiden kwam langzaam maar zeker onder de druk van NSVV vandaan. Toch was het in de 19e minuut raak voor NSVV. Vanaf de linkerkant werd de bal voor het doel gegeven, die vervolgens vanaf rechts het strafschopgebied in werd geplaatst. De inkomende Jeroen Voshart werd daarbij door een verdediger van Arnemuiden over het hoofd gezien en omvergekegeld. De scheidsrechter wees zonder aarzelen naar de stip en ook van de zijde van de tegenstander was er geen protest hiertegen. Wel ontstond er een heftige discussie over de voorzet daarvoor vanaf links. De bal zou over de zijlijn zijn geweest. De strafschop stond en bleef natuurlijk staan. Jeroen Voshart schoot hard en onhoudbaar binnen.

In de fase daarna, die uiteindelijk duurde tot de rust, kreeg Arnemuiden de overhand. In de 25e minuut speelde, bij een verdedigende actie, de lies van Kjetl Mol weer op en net als de week daarvoor kon hij niet meer verder. De van een blessure herstelde Fabian Korbijn nam zijn plaats in. Vooral over de rechterkant (vanuit de verdediging van NSVV gezien) kwamen de Zeeuwen steeds gevaarlijk door, wat resulteerde in behoorlijk wat kansen. De paal bracht nog één keer redding, maar uiteindelijk bleef het toch 1-0, waar NSVV overigens niets over te klagen had.

In aanvang was er na de thee sprake van een gelijk opgaande wedstrijd met eigenlijk nauwelijks kansen over en weer. In de 60e minuut brak Jasper Huisman deze patstelling, door vanaf de achterlijn een bal hard voor te zetten. Via de keeper caramboleerde de bal over de doellijn. Voor Arnemuiden goed en wel kon herstellen van de tegenslag lag de derde erin. We schrijven de 67e minuut toen een verdediger van Arnemuiden de bal terug speelde op de keeper, maar daarbij Jasper Huisman, die achter hem stond, volkomen over het hoofd zag. Alleen voor de keeper ronde hij beheerst af. Met de 3-0 was de wedstrijd zo goed als beslist. In Oude Tonge was Oostkapelle/Domburg inmiddels ook op voorsprong gekomen.

In de 70e minuut maakte Mitchel Louwerens, na de zeer langdurige periode van blessureleed, zijn rentree voor het thuispubliek. Vorige week had hij al voorzichtig wat speelminuten gemaakt tegen SSV’65. Robin ’t Jong ging in zijn plaats naar de kant.

Een vloeiende passeerbeweging van hem aan de rechterkant van het veld en vervolgens een prachtige voorzet werd in de 74e minuut door Jasper Huisman op waarde geschat en diagonaal binnen geschoten. Hij noteerde daarmee een onvervalste hattrick. Voorlopig zat NSVV voor wat betreft de strijd om de periode, op rozen. Na de 4-0 werd NSVV steeds verder teruggedrongen door Arnemuiden, dat nog nadrukkelijk op zoek ging naar een eretreffer. Oostkapelle/Domburg was ondertussen op 0-3 gekomen. In de 87e minuut gebeurde waar iedereen bang voor was. Arnemuiden scoorde tegen. Met deze standen op de beide velden ging de periodetitel naar Oostkapelle. NSVV bracht direct, met Levi Vugts, nog een extra spits in het veld, ten koste van Rik Bakker. De op dat moment benodigde extra treffer viel echter niet. Schrale troost achteraf was dat Oostkapelle/Domburg uiteindelijk won met 0-5. NSVV kon terugkijken op een heerlijke voetbalmiddag met een mooie overwinning op een mede titelkandidaat. Omdat ook Yerseke 2 punten verspeelde staat NSVV nu, samen met VVGZ, op plaats twee, met slechts 2 punten achter lijstaanvoerder Oostkapelle/Domburg.

Klik hier voor de fotoreportage

Opstelling NSVV:
Jarmo Hartgers, Lars van der Heiden, Rik Bakker (88e Levi Vugts), Jessy Fortes,
Kjetil Mol (25e Fabian Korbijn), Jeroen Voshart, Yoeron van der Ree, Sjoerd Hofstede,
Gijs van de Zande, Robin ’t Jong (70e Mitchel Louwerens), Jasper Huisman

Ruststand: 1-0
Eindstand: 4-1

Scoreverloop:
19e min.          1-0       Jeroen Voshart (strafschop)
60e min.          2-0       Jasper Huisman
67e min.          3-0       Jasper Huisman