NSVV verliest Zeeuwse eenakter van Walcheren

In de eerste helft combineerde NSVV goed, was de bovenliggende partij en stond er bij rust een terechte nul tegen twee voorsprong op het scorebord. Al op de terugweg naar de kleedkamer werd het vuurtje opgestookt door de supporters van Walcheren. De tweede helft werd het een typisch Zeeuws toneelstuk. De supporters/begeleiding langs het veld probeerden de NSVV-spelers uit balans te brengen en de spelers van Walcheren stroopte de mouwen op. NSVV trapte er weer een keertje in. Weg waren de mooie combinaties. Volop werd er gereageerd op de oude trucs langs de lijn en er leek hoogspanning in de kopjes van de NSVV-spelers te zijn gekomen. In de eerste twee minuten had Walcheren de stand al gelijk getrokken en in de derde minuut kwam NSVV weer op voorsprong. Spelers van NSVV zeiden tegen elkaar zijn we wakker. Nee dus. Na een kwartier scoorde Walcheren weer tweemaal achter elkaar door geblunder van NSVV. Walcheren kwam hiermee voor de eerste keer in deze wedstrijd op voorsprong en begon te geloven in een stunt. NSVV trok de stand weer recht tien minuten voor tijd. Door een rode kaart en het gebrek aan wissels stonden er nog maar negen spelers van Walcheren op het veld. NSVV had elf topfitte spelers in het veld staan met kortsluiting in de bovenkamer. Walcheren had negen spelers op het veld staan met kramp in de kuiten. In blessuretijd kreeg Walcheren een vrije trap net buiten de zestienmeter en deze ging erin. Walcheren vierde de overwinning als een kampioenschap en NSVV ging met stof tot nadenken de bus weer in naar Numansdorp.

In de eerste helft waren de eerste twee kansen voor NSVV spits Simon van Rheeden. De eerste was na een mooi steekballetje van Sjoerd Hofstede. Simon kapte zijn tegenstander goed uit en het was met de voet een geweldige redding van de keeper van Walcheren. De tweede was na een corner die door Jessy Fortes naar Simon werd gekopt en van dichtbij ging de inzet van Simon net over. Het eerste doelpunt was weer een dieptepass van Sjoerd Hofstede. Peter Jan Cazander omspeelde de doelman knap en schoot de bal daarna in het lege doel. Het tweede doelpunt was een dieptepass van Peter Jan Cazander op Sjoerd Hofstede.  Sjoerd Hofstede demarreerde over de rechterkant. Voor het doel stonden NSVV-spelers te wachten, maar Sjoerd besloot met een droge knal in de verre hoek de keeper te verrassen. Walcheren was met twee goede buitenspelers niet ongevaarlijk in de eerste helft, maar NSVV was duidelijk de bovenliggende betere ploeg en ging met een verdiende nul tegen twee voorsprong rusten.

De tweede helft begon gelijk met een doelpunt van Walcheren waarbij de gehele NSVV-defensie in verwarring stond te kijken. Die verwarring hield nog een minuutje aan en toen werd de gelijkmaker al gescoord en weg was de ruime voorsprong. In de derde minuut brak Sjoerd Hofstede over rechts door en trok de bal terug op de inlopende Jerzy van Bergen. Jerzy schoot de bal hard tegen de touwen. Supporters die net te laat weer terug waren na de rust geloofde hun oren niet toen uitgelegd werd dat ze drie doelpunten in drie minuten gemist hadden. Erger was dat spelers, staf en supporters van Walcheren zagen dat de goed voetballende ploeg van de eerste helft zeer eenvoudig van slag te brengen is. NSVV was niet wakker geschud, maar ging steeds meer reageren op de oude trucs. Er werd totaal niet meer gevoetbald door NSVV. Na een kwartier kwam dit tot een climax. Walcheren mocht tweemaal scoren en kwam op een vier tegen drie voorsprong. Tien minuten voor tijd kwam er een goede dieptebal op Wessel van Haren. Wessel bleef koel voor het doel. Kapte zijn tegenstander uit en schoof de bal netjes langs de keeper tegen het net. Walcheren stond fysiek op instorten. Door een tweede gele kaart werd een speler van Walcheren van het veld gestuurd. Een tweede speler was geblesseerd en ging naar de kant. Walcheren had geen wissels meer op de bank zitten om in te brengen. Walcheren aanvoerder Etienne Mallie was al vier keer op de grond gaan zitten vanwege kramp en besloot in het veld te blijven staan in de middencirkel. De kans voor NSVV om het recht te trekken voor het eindsignaal. NSVV kwam niet verder dan een afstandsschot van Sjoerd Hofstede die de bovenkant van de lat raakte. Een onbesuisde actie in de NSVV-defensie leidde tot een vrije trap recht voor het doel net buiten de zestienmeter. Deze werd feilloos binnen geschoten door Walcheren.

Doel van NSVV is zich te verbeteren ten opzichte van vorig seizoen. Deze tweede wedstrijd is net als vorig jaar in de uitwedstrijd tegen Axel onnodig verloren. Ook toen was de tegenstander minder en verloor NSVV het voetbal verstand en ging reageren op het spel langs de kant en de strijd die mindere tegenstanders graag willen aangaan. Dergelijke wedstrijden leveren veel onverwacht spektakel op voor een neutrale toeschouwer, maar die staan niet langs het veld bij een tweede klasse wedstrijd. Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen Arnemuiden op het programma. Arnemuiden heeft veel meer en fanatiekere supporters dan Walcheren. Met de voetbalkwaliteit zit het wel goed in de NSVV-selectie.  Tijd om een weekje de mentale motor te gaan trainen.

Klik hier voor de fotoreportage

Opstelling NSVV:
Jarmo Hartgers, Jack van Eijmeren, Jessy Fortes (84e Boyd van Andel), Michael Ouwens, Kjetil Mol
(73e Wessel van Haren), Jerzy van Bergen, Jeroen Voshart (68e Yoeron van der Ree), Peter Jan Cazander Jasper Huisman, Simon van Rheeden (68e Mitchel Louwerens), Sjoerd Hofstede

Ruststand: 0 – 2
Eindstand: 5 – 4