NSVV verslaat, na “off day” vorige week, koploper Terneuzense Boys

Na twee nederlagen op rij, waarvan vooral die van vorige week als een redelijk dieptepunt in dit nog prille seizoen mag worden beschouwd, stond voor afgelopen zaterdag één van de koplopers op het programma. De grote vraag was of de nederlaag tegen het laag geklasseerde MZC ’11 nog in de koppies zat. De supporters die de reis naar Zeeuws Vlaanderen ondernamen waren er in ieder geval niet gerust op, hoewel NSVV tegen Yerseke had laten zien dat er voldoende voetbal in de ploeg zit om in deze afdeling minimaal in de middenmoot te kunnen meedraaien of zelfs kans op een periodetitel.

In de opstelling waren een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de week daarvoor. Kelvin van der Giesen is vader geworden en daardoor niet mee gereisd naar Terneuzen. Sjoerd Hofstede moest werken, Lars van der Heiden speelde weer op zijn vertrouwde stek rechtsachter en Roderick Bekker verruilde zijn middenveldpositie van vorige week met linksachter. Kjetil Mol kampt met een liesblessure en zal zeker nog enige tijd langs de kant staan. Door de afwezigheid van Sjoerd Hofstede verhuisde Richard Bras naar rechtshalf, voorin verving Lorenzo Pengel de kersverse vader en na zijn schorsing (en blessure) was Mitchel Louwerens ook weer van de partij.

Vanaf de aftrap ontspon zich een boeiende wedstrijd die vooral op het middenveld werd uitgevochten. Tot grote geruststelling van iedereen, die NSVV een warm hart toedraagt, was er niets meer te zien van de totale ‘off day’ van vorige week. NSVV en Terneuzense Boys hielden elkaar goed in evenwicht, waarbij NSVV voetballend een licht overwicht had en Terneuzense Boys vooral in de omschakeling dreigend werd. De wapenfeiten voor rust bleven echter beperkt tot één goede kans voor de snelle spits van Terneuzense Boys en een afstandsschot van Lorenzo Pengel. Michael Ouwens moest een te laat ingezette sliding met geel bekopen.

De rust had in eerste instantie niet veel aan het spelbeeld veranderd. Daar kwam echter snel verandering in. We noteren de 50ste minuut. Bij een snelle uitbraak kwam Koen Witsiers plotseling vrij op de rechterkant, na een prima dieptepass van Lars van der Heiden. De meegelopen Mitchel Louwerens stond vogelvrij voor doel. Koen Witsiers koos echter voor een droge knal in de korte hoek, 0-1. Door deze goal veranderde het spelbeeld. Terneuzense Boys koos nadrukkelijker voor de aanval, maar gaf daardoor wel meer ruimte weg in de defensie. In de 58ste minuut strafte NSVV dat genadeloos af. Mitchel Louwerens bediende Lorenzo Pengel op maat die alleen voor de keeper beheerst afrondde.

Na de 0-2 ontstond een fase waarin Terneuzense Boys volop voor de aansluitingstreffer ging. Een verdediger werd opgeofferd voor een extra aanvaller. NSVV kwam onder druk te staan en had moeite hieronder uit te voetballen. De paal (uit een vrije trap) behoede NSVV gelukkig voor een tegentreffer. NSVV hanteerde te veel de lang bal en er was te weinig overleg om gebruik te maken van de ruimtes achter de verdediging van Terneuzense Boys. In de 79ste minuut lukt dat wel. Bij een prachtige aanval over meerdere schijven belande de bal uiteindelijk bij Mitchel Louwerens, die met een loepzuivere voorzet Koen Witsiers een niet te missen kans bood. Met de 0-3 was de wedstrijd gespeeld. In de slotfase had Koen Witsiers nog een uitgelezen mogelijkheid op een hattrick. Alleen voor de keeper wilde hij het echter te mooi doen. In de tweede helft zijn Peter-Jan Cazander en Roderick Bekker nog tegen een gele kaart aangelopen. In de slotfase zijn Yoeron van de Ree, Boyd van Andel en Levi van Vugt nog ingebracht.

Door deze mooie overwinning staat NSVV na vijf wedstrijden op een keurig gedeelde 2e plaats. Volgende week ontvangen we Krabbendijke aan de Wilhelminastraat.

Klik hier voor de fotoreportage

Geschreven door: Gert-Jan Heemskerk