Spartaanse middag in Rotterdam

De uitwedstrijd tegen de amateurs van Sparta is er een om in alle opzichten snel te vergeten.
Geen punten, slecht voetbal en voor zowel de spelers als supporters barre weersomstandigheden. Het hoofdveld was kennelijk niet bespeelbaar, dus werd de wedstrijd afgewerkt op het naastgelegen kunstgras. En daar was, helaas voor de toeschouwers, geen tribune. Al met al een sfeerloze ambiance.

NSVV begon goed aan de wedstrijd, met een vertrouwde opstelling waarin Peter Jan Cazander in de basis startte, ten koste van Lorenzo Pengel. In de openingsfase, na een kleine vijf minuten spelen, oordeelde de arbiter dat een overtreding op Peter Jan Cazander buiten de zestien plaats vond wat zeker niet het geval was. Een vrije trap restte in plaats van een strafschop en geen (mogelijke) openingsgoal.

Zoals we deze competitie al eerder gezien hebben kon NSVV de prima start geen vervolg geven en gaandeweg de eerste helft nam Sparta het initiatief en liet zien waarom zij in onze afdeling bovenaan staan. In de 13e minuut resulteerde dat in de 1-0. Ondanks een veldoverwicht lukt het Sparta niet de score verder uit te bouwen.

Kennelijk zat de kou ook in het lijf van de spelers, want na de thee daalde het niveau van beide kanten. Natuurlijk speelde de weersomstandigheden hierbij ook een rol. In de 57e minuut werd een Spartaanse aanval uiteindelijk ongelukkig afgerond door Michael Ouwens. De 2-0 leek de beslissing, omdat NSVV niet bij machte bleek het de verdediging van Sparta lastig te maken.

Met nog een kwartier op de klok besloot ons trainersduo vol op de aanval te gaan. Lorenzo Pengel en Sediq Walizada kwamen erin, Lars van der Heiden en Gijs van der Zande ruimden het veld. De wissel bleek direct goed uit te pakken en NSVV creëerde zowaar weer een veldoverwicht. In de 78e minuut kregen de Numansdorpers weer hoop toen Romano Niamut met een vrije trap, enkele meters buiten de zestien, de keeper van Sparta volkomen kansloos liet. Kort daarna kreeg hij, ongeveer vanaf dezelfde plaats, een tweede kans zijn specialiteit te etaleren. Ook deze vrije trap was goed genomen, maar nu stond de keeper wel op de goede plek. In de tussentijd was Roderick Bekker in het veld gekomen voor de geblesseerde Kjetl Mol. Het slotoffensief waar de verkleumde Numansdorpse supporters op hoopten bleef echter uit. NSVV was in de slotminuten niet meer bij machte het Sparta nog echt lastig te maken.

Met de nederlaag tegen de koploper sluit NSVV een erg wisselvallige eerste seizoenshelft af. Negende op de ranglijst, met slechts 3 punten voorsprong op de ploegen die in de gevarenzone staan, maar ook maar 3 punten achterstand op de nummer 2.

Voor volgende week staan nog twee inhaalduels gepland Sparta tegen Delta Sport en Charlois tegen DCV.
Wij gaan 25 januari 2020 weer verder met de thuiswedstijd tegen Binnenmaas.

Klik hier voor de fotoreportage van de Sparta fotograaf

Opstelling NSVV:
Melvin Kruijthof, Lars van der Heiden (74e Lorenzo Pengel), Michael Ouwens, Jessy Fortes, Kjetil Mol (79e Roderick Bekker), Sjoerd Hofstede, Koen Witsiers, Jeroen Voshart, Romano Niamut, Peter Jan Cazander, Gijs van de Zande (74e Sediq Walizada)

Ruststand: 1 – 0
Eindstand: 2 – 1

Doelpuntenmakers:
13e min.           1 – 0     Wouter van der Werff
57e min.           2 – 0     Michael Ouwens (eigen doelpunt)
78e min.           2 – 1     Romano Niamut

Geschreven door: Gert-Jan Heemskerk