“Ik zei toch mondje dicht!”

Zaterdagmiddag 14.30 N.S.V.V. Veteranen 2 versus Donk Veteranen 2 altijd lastig

Er wordt wat afgeroepen bij een voetbalwedstrijd. Het lijkt wel één groot praathuis. Over het veld klinken voortdurend adviezen en aanwijzingen. Soms terechtwijzingen en klachten. Coaches, keepers, spelers, ouders, supporters: iedereen heeft commentaar en kritiek, roept aanmoedigingen en uit zijn afkeur.

De spelers gaan bij dat alles voorop. Het is een non-stop coaching. Hieronder de oogst van 2 x 45 minuten bij een wedstrijd van VE 2 dat speelde tegen Donk VE2. Het leest als een gedicht. Ik liet het lezen aan vrouw. “lieverd, dat is nog niet de helft van wat er allemaal is gezegd. Je hebt niet gehoord hoe de spelers jouw steeds stond te sarren en te intimideren”.

Wellicht een idee om alle spelers van een microfoontje te voorzien. Het was ooit een plan van de filmer Bert Haanstra maar spelers van Ajax waren tegen. Types als Suurbier en Krol zagen er niets in. Grofgebekte Amsterdamse lieverdjes.

Hierbij dus alleen wat luid en duidelijk over het veld klonk. Pure Poëzie. Met alleen maar uitroeptekens.

Drukken!
TIJD!!
Aansluiten!
In je rug!
Hou ‘t breed!
Ga diep!
Goed geprobeerd!
Iedereen z’n mannetje!
Mondje dicht!
Schakel weer om!
Breng laag!
Ga ‘t duel eens in!
Lekker jongen!
Kop op, niks aan de hand!
Zakken!
Ga door!
In de zestien!
Hoog voor de pot!
Zoek de ruimte!
Jagen!!
Kom in de bal!
Pak je moment!
Langs de lijn!
Stap in!
Voor de stuit!
Over de hele!
Hou ‘t simpel!
Wat zeg ik nou: Mondje dicht!!
Inschuiven!
Zoek de ruimte!
Bied je aan!
Eén op één!
Zakken!
Neem over!
Meer d’r op!
Rust Rust Rust!
Zet ze vast!
Kantelen!!
Scherp!!!!
Pak je meters!
Ik zei toch: Mondje dicht!!!

Scheids! Hoe lang nog het bier wordt lauw ??