Van de Voorzitter – december 2018

De laatste column alweer van het jaar en deze column is om verschillende redenen korter dan je van mij gewend bent. Volgende week is alweer de nieuwjaarsreceptie en dat wordt niet alleen vooruitgekeken maar wordt ook terug gekeken naar het afgelopen seizoen. Om nu al een uitgebreide terugblik te doen heeft dan ook weinig zin, want op 7 januari staat mijn nieuwjaarsspeech integraal op de website.

Wat ik wel kan verklappen, is dat de nieuwjaarsspeech een positieve toon zal hebben. 2018 was in vele opzichten een veel beter jaar dan 2017, althans voor NSVV. De laatste bestuursvergadering sluiten we inmiddels traditioneel af of houden we tijdens een etentje. Aan het einde van de vergadering vraag ik aan mijn mede bestuursleden om het jaar een cijfer te geven. Vorig jaar kwam het cijfer amper op een voldoende uit en enkele bestuursleden gaven het jaar zelfs een onvoldoende. Dit jaar kwam het gemiddelde ruim boven een acht en daarbij beoordelen we de gang van zaken bij NSVV over de gehele breedte, dus niet alleen sportief. Dat wil overigens niet zeggen, dat er geen verbeteringsmogelijkheden of wensen zijn, want die zijn er altijd. Ook die komen aan bod in de nieuwjaarsspeech, maar de toon zal overwegend positief zijn.

Voor een zorgenpunt wil ik een uitzondering maken om die nu al te bespreken en dat is de ontwikkelingen van de ledenaantallen bij onze laatste leeftijdscategorieën. Het is geen verassing maar de aanmeldingen blijven (ver) achter bij wat we gewend waren indertijd bij de leeftijdscategorieën van zeg maar vanaf JO-12. Geen verassing nogmaals, want in ons nieuwe beleidsplan hebben wij cijfermatig onderbouwd, dat Numansdorp aan het vergrijzen is. Het inwonersaantal blijft gelijk of stijgt zelfs licht, maar er worden minder kinderen geboren en het aantal bejaarden stijgt. Wat ons echter ook opvalt, is dat kinderen niet meer automatisch voor de voetbalsport kiezen. Waar de aanwas in het verleden bijna vanzelf ging, zullen we in de toekomst meer inspanningen moeten gaan doen om nieuwe leden aan ons te binden. Dat geldt niet alleen voor de jongetjes maar ook voor de meisjes.

Met een aspect had ik voor kort totaal geen rekening gehouden, stom of naïef misschien maar als de kwantiteit achteruit gaat, dan heeft dat ook zijn weerslag op de kwaliteit van de teams. Het door selecteren wordt moeilijker en als in een jaargang de kwaliteit ook nog eens tegenvalt, werkt het dubbel zo hard door. Dat betekent, dat teams bij ongewijzigd beleid naar verwachting niet altijd meer in de 1e klassen of hoofdklasse zullen voetballen, maar op een lager niveau. Dit leidt dan toch een negatief sneeuwbal effect. Want je kunt nog zo’n goed gestructureerde jeugdopleiding hebben, als je niet op niveau speelt ben je voor jeugdspelers van buiten Numansdorp niet interessant. Dan kun je wel nastreven om een regionale uitstraling te hebben, maar als je niets te bieden hebt dan houdt dat echt op en kiezen ze voor een andere vereniging. Echt een zorgpunt. Mogelijk  dat door de nieuwbouw aan de zuidkant van het dorp er weer meer jongens of meisjes worden geboren, de zoon van de voorzitter heeft  met zijn vriendin al het goede voorbeeld gegeven!!.  Ook meer aandacht, zoals al genoemd,  aan acquisitie op basisscholen kan helpen. Maar mijn inziens ontkomen wij er niet aan met de Hoeksche Waardse voetbalclubs, dat op het gebied van jeugdopleidingen er intensiever samengewerkt moet gaan worden. Willen we als dorpsclubs de aansluiting met de stad niet verliezen, waar daar groeien de aanwas van jeugd wel, zal er meer samengewerkt moeten gaan worden en minder onze eigen emotie volgen.

Een positief jaar memoreerde ik al aan het beging van mijn column. Maar die werd nog bijna wreed verstoord op de laatste actieve zaterdag op ons sportcomplex) van dit jaar. Jaap v/d Velden (de meeste NSVV’ers kennen niet eens zijn achternaam) dus gewoon Jaap, werd getroffen door een hartstilstand. Consternatie en emotie alom, maar door goed en alert optreden van onze verzorger Menno van Oort, ondersteund door EHBO’er Peter van Winsen werd zijn leven gered. Bij het schrijven van deze column gaat het naar omstandigheden redelijk goed met hem. Van zijn familie en begeleiders hebben wij  al vaak gehoord, hoeveel wij als NSVV voor Jaap betekenen. Maar zaterdag werd ook duidelijk dat Jaap ook heel veel betekend voor NSVV. De emotie bij de spelers, de reacties van supporters, sponsors en business clubleden maakten dat duidelijk.

Zo werd de angstige gebeurtenis als het tenminste allemaal goed afloopt ook een mooi kerstverhaal over aandacht voor elkaar, medeleven en oprechte interesse in de medemens. Het gaf ook aan, wat wij als vereniging voor elkaar kunnen betekenen zonder dat wij ons dat meestal realiseren.

Ik wens iedereen dan ook mooie feestdagen toe en hopelijk een succesvol en gezond 2019 toe.

Hopelijk spreken we elkaar weer op 5 januari op de nieuwjaarsreceptie van NSVV

Goede dagen.