NSVV JO17-1 versus Poortugaal JO17-1

Kwart over tien in de morgen. Zaterdag. De dag wil maar niet beginnen. Vandaag zullen we de zon nauwelijks zien. Een grauwe lucht hangt over het veld. Geen weer voor koukleumen. Die draaien zich vanmorgen liever nog een keertje om. Dat is geen optie voor de vaders – en een enkele moeder, hulde! – van de mannen van de 17-1 die ik vanmorgen mag fluiten. Mannen van 17. Zij lijken geen last van de kou te hebben. Intensief ingelopen. Sommige met handschoenen aan. En dan er tegenaan.

Hun ouders hebben het zwaarder. Ze staan te bibberen langs de kant terwijl hun mannen zo hard mogelijk rennen. Al was het maar om warm te blijven. Het team krijgt nog een paar laatste instructies van de coach. Daar moeten ze het maar mee doen. De coach heeft altijd gelijk. Zo lang hij wint.

Voor de bezoekende ploeg uit Poortugaal was het heel vroeg dag. “We vertrokken bij donker”, zegt de vlaggenist. “Ik vlag graag. Juist op een dag als vandaag”, voegt hij er aan toe. “Dan blijf ik nog een beetje warm bij deze waterkou”.

Voordat ik begin, bekijk ik nog even het groepje ouders langs de lijn. Een is zo aardig koffie te halen in de kantine. Ik ben jaloers dat ik zelf geen koffie heb. Uitgesteld verlangen. Voor mij pas na de wedstrijd.

De wedstrijd heeft een fiks tempo. Ben ik blij mee want zo blijf ik warm. Pas bij valpartijen blijkt dat met deze kou een schurend been op kunstgras twee keer zeerder doet dan bij mooi zonnig weer. Om de kou te verdrijven blijven de ouders niet passief bibberend en kleumend toekijken maar moedigen zij het team fiks aan. Ook een voordeel voor de sfeer op en om het veld.

Na twee keer 40 minuten is het gedaan. Ik mag affluiten. Helaas Poortugaal wint . Met 0-1 objectief gezien niet verdiend  Voor de mannen en de supporters en scheidsrechter is de klus van vandaag geklaard.

En dan te bedenken dat de echte winter nog moet beginnen.

Gert den Tuinder