Even voorstellen.. Wouter van Dam – Bestuurslid Communicatie

In de rubriek ‘Even voorstellen’ praten we met het fundament van de vereniging: de vrijwilligers. Want zonder vrijwilligers geen vereniging. Deze editie praten we met het nieuwe bestuurslid communicatie, Wouter van Dam.

Voordat we aan het interview beginnen, kun je jezelf even voorstellen?

Zoals je gelezen hebt, ben ik Wouter, 26 jaar jaren jong. Vanzelfsprekend woon ik in Numansdorp en speel momenteel in het derde elftal. Daar heb ik het ontzettend naar mijn zin, mijn vrienden zitten er in en er wordt (meestal) serieus getraind. Daarnaast werk ik op de Marketing afdeling bij Dyflexis, een ontwikkelaar van personeelsplanning en urenregistratiesoftware. Als voetballiefhebber willen jullie ook vast weten welke club ik support. In tegenstelling tot de voorzitter wel verstand van voetbal, iedere thuiswedstrijd van Feyenoord zitten we in De Kuip.

Wat doe je voor NSVV?

Laat ik bij het begin beginnen, ik sta al 4 jaar één keer in de maand achter de bar op donderdagavond. Bardiensten doe je altijd samen met een vriend of vriendin naar keuze. Momenteel sta ik met Rick Spruytenburg (2e elftal). De bardiensten vind ik belangrijk, de jongere generatie moet het toch langzamerhand gaan overnemen. En een bardienst 1 keer in de 4 tot 6 weken is voor mij een kleine moeite. Sterker nog, zo’n klein gebaar is eigenlijk nog het minste wat ik kan doen voor de vereniging waar ik 3 keer in de week met heel veel plezier kom. Ik vind dat je daar dan best wat terug voor mag doen. Gelukkig zie ik hier een positieve ontwikkeling in. Zo zijn er meerdere jongens uit het 1e, 2e en 3e die een jeugdelftal gaan trainen. Heel tof om te zien, hoe zij dat vol plezier en bevlogenheid doen.

Sinds afgelopen ledenvergadering ben ik officieel benoemd tot bestuurslid voor NSVV. Het grappige is eigenlijk dat ik dit nooit had verwacht. Een paar maanden geleden sprak ik met m’n vrienden Dion Tolenaars en Rini Dröge die in de commissie ‘bestuurlijke vernieuwing’ zitten. Zij hoorden dat de communicatie commissie een aantal ‘vacatures’ had openstaan en vroegen of ik geïnteresseerd was. Daar heb ik toen ‘ja’ tegen gezegd om gewoon in eerste instantie in de commissie plaats te nemen. Het bestuur wilde graag dat er ook iemand vanuit communicatie in het bestuur kwam te zitten. Na overleg met de commissieleden ben ik het uiteindelijk geworden.

Momenteel bestaat de communicatie commissie uit Cindy Vos, Ilse Kruijthof, Suzanne Monster, Mieke Stolk en Niels Valk. We doen alles in goed overleg en ik kan wel zeggen dat het echt teamwork is wat we doen. Met name Cindy en Ilse doen echt superveel: iedere zaterdag zijn ze in de weer om foto’s en video’s te maken. En denk ook aan de presentatiegids waar veel aandacht en liefde in zit. Zij verzetten al jaren bergen met werk dus ik hoop dat zij dit ook willen blijven doen. Helaas heeft Ilse aangegeven dat zij stopt, omdat haar partner (Michael Nijssen, trainer NSVV 1) stopt als trainer bij NSVV. Vanzelfsprekend wil zij met hem meegaan bij zijn nieuwe uitdaging, waardoor het voor haar onmogelijk is om ook bij NSVV 1 betrokken te blijven.

Het leuke is trouwens dat mijn bonusvader (sommige noemen het stiefvader) toevallig ook is toegetreden tot het bestuur. En het mooie is dat het bestuur ons met open armen ontvangen heeft. We voelen de waardering.

Waarom ben je vrijwilliger geworden?

Wat ik net eigenlijk al zei: de jongere generatie moet het stokje langzamerhand gaan overnemen van de huidige generatie. Het is niet voor niets dat we een commissie ‘bestuurlijke vernieuwing’ hebben opgezet. Wat ik wel wil benadrukken: deze vernieuwing leeft natuurlijk alleen binnen het bestuur. Met name in de kantine kunnen we ook wel wat vers bloed gebruiken.

Hoe combineer je je vrijwilligers taken met je werk?

Natuurlijk is het best druk met een fulltimebaan, twee keer in de week trainen en een seizoenskaart. Maar dat vind ik eigenlijk wel leuk, ik ben altijd een actief baasje geweest.

Wat hoop je bij NSVV toe te voegen en wat wil je bereiken?

Dit seizoen willen we nog twee innovaties lanceren: VoetbalAssist en een NSVV-Whatsapp Community.

Voetbal Assist is een programma dat NSVV erg kan helpen. Het wordt gebruikt door honderden andere voetbalverenigingen om de website, kantine TV, kleedkamerindeling en nog veel meer andere dingen te regelen. Dit doe ik samen met Niels Valk. Wij focussen ons eerst op de website en een gloednieuwe NSVV-app. In deze app kun je het volledige programma, uitslagen en het laatste nieuws zien. Als dit succesvol live staat, gaan we overleggen over de volgende stappen. Grote veranderingen moet je niet te snel door willen voeren.

Een tweede mijlpaal wordt het lanceren van de NSVV-Whatsapp-Community. Een Whatsapp-community bestaat uit verschillende groepsapps waar je je voor kunt aanmelden. Hierin wordt het laatste nieuws gedeeld, bijvoorbeeld over activiteiten die eraan komen. De verschillende groepsapps zijn Jeugd Onderbouw (O6 t/m O12), Jeugd Bovenbouw (O7 t/m O19) en Senioren-nieuws. Het fijne aan deze groepsapp is, is dat wij zelf kunnen bepalen wie er berichten mogen sturen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je gespamd wordt met berichten 😉.

Daarnaast hoop ik de positieve sfeer die er nu binnen de communicatie commissie heerst voor te zetten. Of zelfs te verbeteren! En natuurlijk het vrijwilligersbestand van NSVV uitbreiden. Vele handen maken licht werk.