Van de Voorzitter – maart 2024

Het is een tijdje geleden dat ik een column heb geschreven. Dit komt omdat ik vanwege privé omstandigheden de nieuwjaarstoespraak niet heb gedaan, waardoor de eerste column van het nieuwe jaar door Rob Reedijk is gemaakt.

Dat het nog langer heeft geduurd voordat er een nieuw column van mij op de website kwam, is eigenlijk gebaseerd op een anekdote. In mijn laatste column van vorig jaar vroeg ik mij af of mijn column nog wel gelezen wordt door onze leden. Ik eindigde dan ook met de oproep,  dat ik daarover graag eens reactie van onze leden zou willen ontvangen. Na het plaatsen van mijn column heb ik meerdere keren op de website gekeken, maar daar was geen enkele reactie. Voor mijzelf had ik de conclusie wel getrokken: ik stop met mijn column want die heeft voor de leden schijnbaar weinig toegevoegde waarde meer. Nadat ik dit besproken heb met Wouter van Dam, aanspreekpunt van de Communicatie Commissie, kwam de werkelijke reden van het niet krijgen van reacties. De mogelijkheid voor het plaatsen van een reactie is er helemaal niet, omdat de mogelijkheid tot het geven van reacties op de sociale media is uitgezet. En waarom? Omdat als er reacties gegeven kunnen worden je er donder op kan zeggen, dat je anonieme reacties krijgt met de meest vunzige teksten. Dit had ik achteraf kunnen weten, want het is gebruik geworden op sociale media. Hierdoor wordt het onmogelijk gemaakt om een gewone normale reactie te geven, hetgeen de interactie tussen leden en bestuur bevorderd om te voorkomen dat er zeg maar asociale reacties op de site komen.

Min of meer sluit het voorwoord  wel aan met het onderwerp van deze column. Dat gaat over het naleven van de regels binnen onze vereniging. Het kost ons en de commissies steeds meer tijd om het handhaven van de regels te bewaken, te controleren en aan onze leden na te leven en dat gaat irriteren. Je voelt je een soort Boa in je vrije tijd en daar zit je niet op te wachten. Hebben we teveel regels? Wij denken van niet, maar als het wel zo is dan horen wij het graag. De voorbeelden zijn heel divers.

Een oud onderwerp, dat steeds blijft vragen om aandacht van de bestuursleden is het nuttigen van drank langs het veld. Ik denk dat inmiddels alle leden wel weten, dat dit niet mag. Zo niet, dan hebben zij onder een steen geleefd. De meeste leden houden zich hier netjes aan, door op het terras te blijven. Maar bij iedere wedstrijd zie je weer leden die toch hun drankje meenemen en langs de lijn gaan staan. Iedere keer als je weer iemand moet aanspreken, voel je intern de weerstand dat je dit weer moet doen en dat leden blijven volharden door deze regels te overtreden.

De meeste problemen hebben wij met de kleedkamers. Elftallen blijven te lang in de kleedkamers zitten. Wij begrijpen dat de 3e helft in de kleedkamer een onderdeel is van de voetbalcultuur. Maar steeds meer merken wij dat elftallen met eigen drank te lang in de kleedkamer blijven zitten en het bijna iedere week voorkomt, dat er wel een elftal is, die de kleedkamer met een puinzooi achterlaten. Waarom blijven we erop hameren? We hebben leden, die zaterdags voor niets als vrijwilliger achter de bar staan en die vinden het echt leuker als een groot deel van de 3e helft in de kantine wordt gehouden. Op maandag is de onderhoudsploeg voor de onderhoud van de velden en niet om de kleedkamers uit te mesten. Dat geen eigen drank genuttigd mag worden, behoef ik toch niet uit te leggen. De kantine is hard nodig om onze financiële huishouding draaiende te houden. Dit zijn toch volstrekt logische regels zullen de meeste leden denken. Maar het kost ons steeds meer tijd aan controle, uitleggen, handhaven en opruimen omdat deze regels wekelijks door een aantal leden aan de  laars worden gelapt.

Van een andere orde is dat regels m.b.t.. toernooien en activiteiten van de jeugd op een eigen wijze worden geïnterpreteerd , op eigen wijze worden ingevuld en niet tijdig worden gecommuniceerd met de Activiteitencommissie. Gevolg is dat de geplande activiteiten en toernooien onder druk komen te staan en niet de verwachte deelname hebben die nodig is. Dit is een verschraling van de vereniging. Hoewel ik zelfs wil geloven dat het soms te goeder trouw is, hoop ik dat iedereen gaat beseffen, dat het algemene belang van de vereniging uitgaat boven het individuele belang van een elftal. Juist door mee te doen met de voor de gehele verenging georganiseerde activiteiten houden we het hoge aanbod, die de Activiteitencommissie ons biedt, in stand.

Nog een tip: ben je het niet eens met de regels van onze vereniging of wil je er met goede bedoelingen van afwijken, spreek ons er dan vooraf op aan, dat scheelt een hoop tijd en voorkomt het ook irritatie. Het is echt geen spijkers op laag water zoeken. Vraag het aan een aantal betrokken vrijwilligers. Zij zullen de inhoud van deze column van harte eens zijn. Daarnaast scheelt het veel tijd en plezier als regels binnen de vereniging beter worden nageleefd. Dit geldt vooral voor de vrijwilligers, die graag hun taken willen invullen, maar niet voortdurend mede leden moeten aanspreken op het naleven van regels en sociale omgangsvormen.

Tot de volgende maand.

Arie Kruithof