Van de Voorzitter – september 2023

Voor de meeste zijn de vakanties voorbij en kan het nieuwe seizoen 2023-2024 beginnen. Een goed voornemen van mijn kant: ik zal proberen de columns “Van de Voorzitter” korter te maken. Veel lezers vonden mijn columns te lang waardoor het minder uitnodigend was om deze te lezen. Daar staat tegenover dat ik mijn columns wel actueler wil gaan maken door ze frequenter te laten verschijnen.

Gelukkig zijn de oefenwedstrijden bijna voorbij. Ik heb er persoonlijk weinig mee. Leuk voor de trainers en spelers, maar in iedere wedstrijd zie je dat het om de keizersbaard is. De start van de beker is een betere voorbereiding op de competitie omdat het dan ergens om gaat (plaatsing voor de volgende ronde).

Zowel voor het 1e en het 2e elftal wordt het een hele uitdaging. Beide elftallen moeten op een hoger niveau gaan acteren. Op enkele spelers na hebben de meeste spelers geen ervaring met dit niveau, dus wordt het voor hen persoonlijk ook een hele uitdaging of zij zich op het 1e klasse niveau staande kunnen houden. We gaan het zien.

Maar de uitgangspunten voor het nieuwe seizoen zijn totaal anders dan het vorige seizoen. Toen werd aan het begin van het seizoen uitgesproken dat het kampioenschap c.q. promoveren het doel was. Nu geldt voor beide elftallen, dat naar mijn mening, directe handhaving een prachtige prestatie zou zijn. Wij moeten ons goed realiseren dat de versterkte degradatieregeling ertoe leidt dat de klassen op ieder niveau sterker worden, omdat er meer ploegen vanuit een hogere klasse degraderen. Daarnaast moet je door de versterkte degradatie veel hoger dan in het verleden op de ranglijst eindigen om niet direct of indirect in de degradatiezone terecht te komen. Directe handhaving is dus een ultieme prestatie wat mij betreft.

Dan nog even terugkomen op mijn laatste column van het afgelopen seizoen. Hierin gaf ik aan, dat er een positieve flow door de vereniging gaat voor wat betreft het invullen van de bestaande vacatures. Er was duidelijk een gevoel voor ‘sence of urgency’ bij de leden om iets te gaan doen voor de vereniging. Door de vakanties heeft dit vanzelfsprekend stilgelegen, maar deze positieve flow zal in het begin van het seizoen een vervolg (moeten) krijgen. Dit is nodig omdat er in het bestuur nog enkele vacatures zijn en ook binnen enkele commissies nog posities moeten worden ingevuld.

Ik blijf er positief over en hoop dat we de invulling snel weer kunnen oppakken. Ik hoop, dat ik er in mijn volgende column inhoudelijk wat dieper en concreter op in kan gaan.

Tot de volgende maand!

Arie Kruithof