De Week van de Scheidsrechter: zonder scheidsrechter geen voetbal! Deel 2

Zaterdag was de aftrap van de Week van de Scheidsrechter. Veel clubs zetten de mannen en vrouwen, maar óók jongens en meisjes die week in week uit duizenden wedstrijden fluiten in het zonnetje. Zo ook bij NSVV. Wedstrijdsecretaris Ben Prooij en scheidsrechterscommissie Jan Vos en Gert den Tuinder bewaken dat elke thuiswedstrijd in goede banen wordt geleid.

Vanaf de middenstip voor aanvang van elke wedstrijd werd er aandacht besteed aan ‘de Week van de Scheidsrechter’.

alle scheidsrechters werden bedankt dat ze het weer mogelijk hebben gemaakt dat twee elftallen hun wedstrijd konden spelen. En daarom zeggen we: zonder scheidsrechter geen voetbal!

Oproep
Daarom hebben Jan Vos en Gert den Tuinder het initiatief genomen om ook tijdens en na de Week van de Scheidsrechter zichtbaar te zijn. Met hulp van het bestuur doen we er alles aan én doen we jou een oproep je aan te melden als scheidsrechter. “Dat is het begin”, zeggen Jan en Gert . “Het is niet zo dat we nu lekker achterover kunnen leunen en de nieuwe scheidsrechters binnenstromen via de mail.”

We pakken het wedstrijdschema van zaterdag erbij. Er staan meer dan zestien wedstrijden op het programma. Hoewel NSVV zeker niet mag klagen over het aantal clubscheidsrechters is het toch elke week weer een klus om alles rond te krijgen. “Om het scheidsrechtersbestand te vergroten, werkt een persoonlijke benadering het best”, zeggen Jan en Gert. En in de beperking leer je ook creatief te zijn. “Hebben jullie interesse om te gaan fluiten?”, vraagt Gert. Twee leden wilden het wel proberen. Als er dan een het in zijn vingers blijkt te hebben, dan is dat is pure winst!

Samenwerking
“Eigenlijk zou iedereen af en toe moeten fluiten. Het is goed om aan de andere kant te staan. Dan weet je hoe moeilijk het soms is om beslissingen te nemen. Dat vergroot de acceptatie van de scheidsrechter.” Dit is een van de punten die we willen bespreken tijdens het coördinatorenoverleg. “Ook hebben we het contact opgezocht met clubs uit de regio om zaken met elkaar te bespreken en kennis te delen. Dat is een mooie ontwikkeling. De hele club staat erachter, dat gaat niet vanzelf, maar is echt een voorwaarde om iets te bereiken!”

Aarzel dus niet en geef je op! Aanmelden kan via [email protected]

Namens de Scheidsrechterscommissie NSVV

Gert den Tuinder