Sediq Walizada komt NSVV versterken!

Waar komt je mooie achternaam vandaan?
Ik ben geboren in Tagab in het oosten van Afghanistan.

Ben je gelijk gaan voetballen toen je in Nederland kwam?
Eerst verbleef ik in een asielzoekerscentrum in Venlo. Ik ben op zoek gegaan naar de plaatselijke voetbalclub, dit bleek VVV Venlo te zijn. Ze vroegen wat ik kwam doen en ik zei voetballen. Uiteindelijk mocht ik een keer meetrainen en dat ging best lekker. Na allerlei medische testen moest ik op kantoor bij de trainer komen. De trainer zei dat ik was geselecteerd en na de kerstvakantie mocht komen voetballen. Net voor de kerst kreeg ik een huis aangewezen in Nieuw Beijerland en ben ik uit Venlo vertrokken en nooit meer teruggegaan naar VVV Venlo. Anderhalf jaar later kwam ik erachter dat VVV Venlo op het allerhoogste niveau speelt in Nederland.

Heb je in Afghanistan ook op niveau gevoetbald?
Het Afghaanse voetbal is niet te vergelijken met het Nederlands voetbal. In Afghanistan speelde ik op het hoogste niveau bij Ordu Kabul FC en in het Nationale Team. Ik trainde daar iedere dag.

Waar ben je gaan voetballen toen je in Nieuw Beijerland ging wonen?
Ik ben weer op zoek gegaan naar de plaatselijke voetbalclub en gezegd dat ik kwam voetballen. In Nieuw Beijerland was dit NBSVV. Het seizoen 2012-2013 heb ik een leuk seizoen gehad en de club NBSVV is me goed bevallen. Na dit jaar kreeg ik veel aanbiedingen van clubs om daar te komen spelen. Ik heb gekozen om na NBSVV op zondag in de hoofdklasse voor VV Nieuwenhoorn te gaan spelen.

Wat is je voetbal hoogtepunt in Nederland?
Nieuwenhoorn stopte helaas na mijn eerste seizoen met op zondag voetballen en ging onderin de zaterdag competitie starten. Ik ben toen naar vv Zuidland gegaan. We werden in mijn eerste seizoen daar direct kampioen in de tweede klasse en ik was de topscoorder.

Met welke bekende voetballer ben je qua stijl te vergelijken?
Met Luis Suárez. Maar ik bijt niet. Ik ga wel ook ver om een doelpunt te kunnen maken.

Wat is je favoriete positie in het veld?
Ik ben eigenlijk een spits.  Bij vv Zuidland was Adri van Tiggelen mijn trainer. Hij heeft mij geleerd dat ik gevaarlijker ben als ik van links kom.

Hoe ken je NSVV?
Een goede Afghaanse vriend van mij woont in Numansdorp en speelt bij NSVV in een lager elftal. Drie jaar geleden ben ik bij hem komen kijken. Hij zei dat NSVV een mooie club was en vroeg me al of ik bij NSVV wilde komen spelen. Ik heb nu wel even gebeld met mijn oude trainer Adri van Tiggelen om te vragen of NSVV een goede club voor mij was. Hij vond NSVV één van de mooiste clubs in de Hoeksche Waard en was heel positief over NSVV. Na het gesprek met Adri heb ik mijn woord aan NSVV gegeven.

Waarom heb je afgelopen seizoen niet op niveau gevoetbald?
Ik had en leuk Afghaans meisje ontmoet en ben vorig jaar met haar getrouwd. Ik was toen zeer druk met mijn trouwerij en mijn werk. Door alle drukte ben ik toen halverwege het seizoen gestopt bij VVGZ. Dit seizoen begon het toch wel weer te kriebelen, nadat ik een wedstrijd met vrienden uit Nieuw Beijerland had meegedaan. Zonder dat ik het wist was ik alleen hierdoor niet speelgerechtigd om dit seizoen weer te gaan voetballen op niveau. Ik heb nu wel een aantal keer meegetraind met NSVV.

Wat hoop je NSVV te gaan brengen volgend seizoen?
Ik zal weer alles gaan geven wat ik in me heb. Inmiddels ben ik wel vijfentwintig jaar oud en ben ik iets beheerster geworden.

Wij wensen Sediq veel plezier toe komend seizoen bij NSVV!