Geslaagde boekpresentatie ‘Dat vertelden ze er niet bij’ met Jan Dirk Stouten

Met een geslaagde presentatie onder leiding van Jan Dirk Stouten is ‘Dat vertelden ze er niet bij’ officieel gelanceerd. Het door Arie Kruithof en Jasper van Everdingen geschreven boek, waarin onze voorzitter openhartig zijn verhaal doet over het leven van een clubvoorzitter, ligt nu in de boekwinkel.

Het wordt nog weleens vergeten, maar een voorzitter van een amateur(voetbal)vereniging is ook gewoon een vrijwilliger. Net als de wasvrouw, de verenigingsscheidsrechter en de kantinebeheerder. Al merkt Arie Kruithof in vijftien jaar als voorzitter dat hij en de andere bestuursleden van NSVV soms als betaalde krachten worden gezien. Qua uren die zij in hun club steken, is hun bestuursfunctie inderdaad net een bijbaan. Kruithof maakte zelfs weken mee waarin zijn werk ondergeschikt was aan NSVV.

Schrijver en journalist Jasper van Everdingen dook anderhalf jaar lang in de wereld van Kruithof als voorzitter van NSVV. Die in 2007 als rookie begon en totaal geen idee had wat er allemaal op hem af zou gaan komen. Hoe is dat allemaal voor hem – op vrijwillige basis – vijftien jaar vol te houden? In ‘Dat vertelden ze er niet bij’ doet Arie openhartig zijn verhaal. Tijdens de door interviewer Jan Dirk Stouten geleide presentatie in de kantine van NSVV gaven de auteurs onlangs alvast een tipje van de sluier.

Ruim 300 pagina’s

Het boek, ruim 300 pagina’s dik, is een kroniek over het leven van een clubvoorzitter, gebaseerd op de columns (of passages daarvan) van Kruithof, aangevuld met verhalen, interviews en anekdotes – want als voorzitter maak je ook genoeg leuke dingen mee.

Feest der herkenning

Dit boek is een feest der herkenning voor al die andere voorzitters, bestuursleden, vrijwilligers, actieve en rustende leden van al die duizenden andere amateur(voetbal)clubs in Nederland.

‘Dat vertelden ze er niet bij – Kroniek van een clubvoorzitter’ ligt nu in de Hoeksche Waardse boekwinkels voor €16,50 en is ook verkrijgbaar bij NSVV en via bol.com.