Interview met Maurice Verpaalen trainer van de B3

Waar komt Maurice Verpaalen vandaan?

Ik ben een Brabander, geboren en getogen in Rucphen. Op mijn zesde jaar ben ik begonnen met voetballen bij de plaatselijke voetbalvereniging RSV. De hele jeugdopleiding van RSV heb ik doorlopen tot de uiteindelijke senioren selectie aan toe. Hier heb ik altijd met veel plezier gevoetbald.

Hoe is een Brabander in Numansdorp gekomen?

Op mijn werk in het Brabantse Roosendaal had ik een zeer leuke collega, Mauricegenaamd Mieke van den Berg. Van het een kwam het ander en we begonnen een relatie. Mieke komt uit Zuid Beijerland. We zijn in 1995 getrouwd en hebben eerst drie jaar samengewoond in Brabant (Bosschenhoofd).

Maar Mieke wilde graag terug naar de Hoeksche Waard. In 1998 zijn we naar Numansdorp verhuisd. Het bleek vruchtbare grond want in 1999 is Stefan geboren, in 2000 Luuk en in 2004 Lotte.

Heb je nog bij NSVV gevoetbald?

In 1998 ben ik direct bij NSVV gaan voetballen. Na een paar trainingen kwam ik in het tweede elftal onder leiding van Adrie Hoogvliet. Daan van der Meer was toen trainer van de selectie. Ik voetbalde nog maar net bij NSVV toen ik met een foto in de Het Kompas kwam. Daan van der Meer merkte toen fijntjes op dat hij niet begreep waarom hij nooit als trainer met zijn foto in de krant was gekomen en ik direct op de foto in de krant stond. Hij was immers toch al ruim een jaar succesvol trainer van NSVV. Ik stond overigens op de foto omdat ik bij wateroverlast op de boerderij van mijn schoonouders in Zuid Beijerland wat spullen had gered.

Voetbal je nog steeds bij NSVV?

Na drie jaar veldvoetbal bij NSVV ben ik gestopt en met een vriendenteam gaan zaalvoetballen in de Groene Olifant. Dat heb ik ongeveer tien jaar gedaan. Toen de Groene Olifant werd gesloten heb ik samen met Tjeerd Hofmeyer 7 tegen 7 opgezet op vrijdagavond bij NSVV. Dit doen we vanaf 2011 en nog steeds spelen we onderling iedere twee weken een lekker wedstrijdje. Nieuwe spelers zijn overigens altijd welkom en kunnen zich aanmelden bij Tjeerd of mij.

Hoe ben je trainer bij NSVV geworden?

Toen Stefan in de F1 ging voetballen ben ik trainer van zijn team geworden. Stefan heeft een fanatiek en eigen karaktertje en ik ook. Ik merkte dat ik (te) hoge eisen stelde aan een voetballertje van 6 jaar en dat botste regelmatig. Mijn vrouw Mieke had al snel in de gaten dat dit problemen zou gaan opleveren. Haar advies was om trainer van mijn andere zoon Luuk te worden. Deze wijze raad heb ik opgevolgd en ben toen trainer van Luuk geworden. Momenteel speelt Stefan in de B1 en Luuk in de B3. Ik ben altijd trainer van Luuk geweest en nu dus trainer van de B3. Volgens een site bericht kunnen onder andere de B1 en B3 kampioen worden dit seizoen. Ik reken erop dat zeker één van de twee kampioen wordt dit seizoen.

Hoe heb je het trainersvak geleerd?

Toen ik als trainer begon kreeg ik van Menno van Oort een mooi in elkaar geknutselde map met trainingsstof van Hans Reedijk. Van deze map heb ik veel gebruik gemaakt en daarnaast heb ik zelf zaken opgezocht. Ondanks dat ik zelf jaren gevoetbald had, is het echt niet zo dat je zomaar de jongens kan gaan trainen. Dit is een wezenlijk verschil.

Wat kan NSVV aan de jeugdopleiding verbeteren?

Een betere en intensievere begeleiding van alle trainers vanuit de vereniging. Alle trainers zouden wat mij betreft volgens eenzelfde plan (protocol) moeten werken. Als de trainer van bijvoorbeeld de B2 uit zou vallen, dan zou de trainer van de B3 het zo moeten kunnen overnemen enz. En belangrijker nog, de spelers moeten de oefenstof blind uit kunnen voeren en het zou niet uit moeten maken wie er voor de groep staat. In iedere training moet dezelfde opbouw zitten. Een overkoepelende structuur waar alle trainers zich aan moeten houden zou de jeugdopleiding op een hoger plan brengen.

Waar ligt de trainer van de B3 wakker van?

Van tegenstanders die spelers uit een hoger team laten meedoen en hun eigen spelers reserve laten staan. Dit maken we regelmatig mee en ik vind dit zeer onsportief. Je doet je eigen spelers tekort. Dit is begonnen in en tegen Barendrecht. We moesten met zowel de B1 als B3 uit tegen Barendrecht. Eerst had de B1 gespeeld en had ik staan kijken bij Stefan. We speelden de eerste helft met de B3 een gelijk opgaande partij en in de rust was de stand dan ook gelijk.  In de tweede helft kwamen er drie nieuwe spelers bij Barendrecht in, die ik gelijk herkende als tegenstanders van onze B1. Deze drie spelers waren veel beter en we verloren dik. Op een dergelijk moment gaat de lol er voor mij wel een beetje vanaf. Nu zijn wij ook niet roomser dan de paus maar het is op dit niveau eigenlijk te triest voor woorden.

We bedanken Maurice voor zijn openhartigheid en we wensen hem veel plezier toe!