Interview met Vincent Vleesenbeek trainer van MD1

VincentWie is Vincent Vleesenbeek?

Ik ben zesenveertig jaar en woon ongeveer vijftien jaar in Numansdorp. Onze verhuizing vanuit Rotterdam naar Numansdorp was mede dankzij mijn schoonouders die in Numansdorp wonen en een mooi huis te koop hadden zien staan. Ik woon daar nu met veel plezier samen met mijn vrouw en dochter Elisa van twaalf. Voor mijn baan bij de Nationale Politie ben ik veel op reis (hij ontkent overigens ten stelligste dat hij een geheim agent is). Ik werk als internationaal beleidsadviseur voor de korpsleiding in Den Haag. Je hoeft dus niet bang te zijn om in Numansdorp opgepakt te worden door Vincent. Ik houd me in het buitenland bezig met diplomatie en internationale projecten waar de Nederlandse politie bij betrokken is. In alle landen waar ik werk praat je met collega’s ook over voetbal. Het is mooi om te zien hoe die sport overal ter wereld mensen verbindt!

Hoe ben je in aanraking gekomen met NSVV?

Anderhalf jaar geleden vroeg mijn buurman Arie Reedijk of ik niet een keer wilde meetrainen in de voorbereiding van het seizoen met zijn team veteranen één. Ondanks het gezapige tempo scheurde ik mijn kuitspier af en raakte mijn achillespees beschadigd, vijftien minuten na de start van mijn eerste training. Ik ben nu nog steeds onder behandeling bij een fysiotherapeut als gevolg van deze vijftien minuten trainen. Ondanks deze minder prettige kennismaking was ik dolblij dat mijn dochter Elisa daarna besloot te gaan voetballen. Ik heb me als vrijwilliger aangemeld en ben samen met Jan Willem Neels trainer van de E7 geworden waar Elisa in kwam te spelen. Toen was het nog op papier een gemengd team, maar er zat geen enkele jongen in de E7.

Wat doe je nu bij NSVV?

Samen met Raymond van der Lans, Arjan Noordzij en René den Haan ben ik dit seizoen trainer van de MD1 geworden. Met zijn vieren hebben we de uitdaging opgepakt om zeventien meiden van twaalf jaar goed te laten voetballen en een leuke tijd te bezorgen. Ik heb mijn liefde voor voetbal blijkbaar doorgegeven aan Elisa die bijna nog fanatieker is dan ik. Ik zie het persoonlijk als super quality time met mijn dochter. Leuk bijverschijnsel is het sociale aspect. Ik woonde al geruime tijd in Numansdorp, maar heb de laatste anderhalf jaar zeer veel mensen uit ons dorp op een positieve manier leren kennen.

Heb je zelf gevoetbald?

Tijdens mijn studietijd in Rotterdam heb ik zeer veel in het Kralingse bos met studiegenoten gevoetbald. Ik volg het profvoetbal intensief en ben supporter van Ajax. Dit wordt niet veroorzaakt door mijn buurman Arie, maar ik zette me blijkbaar vroeger als kind af tegen mijn vader die zijn hele leven voor Feyenoord was. Dit werkt waarschijnlijk zo in onze familie, want Elisa is weer fanatiek supporter van Feyenoord!

Hoe heb je het trainersvak geleerd?

Iedere training een onderling partijtje laten spelen, daar kan je bij deze meiden niet meer mee aankomen. Ik heb altijd veel gelezen over voetbal, volg alles op TV en dacht de basis begrepen te hebben. Maar training geven is echt moeilijk en een vak apart. De meiden kwamen toch al snel met de feedback dat ze de trainingen saai vonden en meer wilden leren door spelvormen en specifieke techniek oefeningen. Als trainers bereiden we de trainingen daarom nu wat beter voor en proberen we variatie aan te brengen in de oefeningen.

Wat merk je van het NSVV beleid om de jeugdopleiding te verbeteren?

We hebben allemaal de mogelijkheid gekregen om een interne trainerscursus te volgen bij Kor van der Heiden. Ik wilde graag meedoen en heb al veel geleerd van deze cursus. Wat een geweldige passie voor voetbal en enthousiasme heeft Kor in deze cursus gelegd! Zijn uitgebreide voetbalkennis, jarenlange trainerservaring en de verschillen in aanpak van leeftijdscategorieën draagt hij goed over. De cursus is goed voorbereid en het is gezellig om met elkaar te doen op vrijdagavond.

Gevolg van deze trainerscursus?

Door de input van de trainerscursus zijn onze trainingen een stuk creatiever en afwisselender geworden. We hebben tijdens de cursus niet alleen puur voetbalkennis opgedaan. Ook de menselijke interactie is besproken. Hoe ga je om met ouders, scheidsrechters, wisselspelers, wangedrag en andere belangrijke randzaken. Op deze punten heb ik ook veel geleerd van de collega trainers in de cursus. Iedereen heeft dezelfde aandachtsgebieden en uitdagingen en dat schept een band en veel begrip onderling.

Wat kan NSVV nog verder verbeteren aan de jeugdopleiding?

Onze meiden zijn net zo fanatiek als de jongens bij NSVV. Ze hebben dezelfde ambitie om zich te verbeteren. Maar door de introductie van het meidenvoetbal zijn er veel teams bijgekomen en is het drukker op trainingsavonden, zeker bij slecht weer. Meer faciliteiten, zoals een extra kunstgrasveld, zou fantastisch zijn. Maar ik realiseer me dat dit erg kostbaar is. Dus is het belangrijk dat we in de wintermaanden onderling goede afspraken maken als trainers.

Hoe staat NSVV er als vereniging voor?

Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel inwoners van Numansdorp lid zijn van NSVV. Hierdoor speelt de vereniging een zeer belangrijke rol binnen het dorp. Ik word gestimuleerd door de vele vrijwilligers die hun hobby serieus nemen en een professionele jeugdopleiding proberen neer te zetten. Het is een succesvolle, bloeiende en gezellige vereniging.

Waar ligt de trainer van MD1 wakker van?

Afgelastingen! De meiden van MD1 willen zo graag trainen en voetballen dat de teleurstelling zeer groot is als de wedstrijd afgelast wordt. Daarnaast is de balans tussen hoe ver je moet gaan om onze ambitie waar te maken en tegelijkertijd met zijn allen veel plezier te maken altijd een aandachtspunt.

We bedanken Vincent voor zijn openhartigheid en wensen de meiden van MD1 veel speelplezier toe.