NSVV ontvangt KNVB-docent Arthur Ebink

door Leo Korbijn

Vrijdag 5 februari jl. was KNVB-docent  Arthur Ebink te gast op het Gemeentelijk Sportpark in Numansdorp. Op uitnodiging van het technische jeugdhart van NSVV doceerde hij de aanwezige coaches, trainers en scheidsrechters.

IMG_1689
De avond werd geopend door Kor van der Heiden die het technische jeugdhart aanvoert en de interne trainersopleiding voor ABCD-trainers van acht bijeenkomsten bij NSVV verzorgt. Als onderdeel van de opleiding stond deze avond in het teken van het begrip genereren tussen trainers, begeleiders en scheidsrechters. Kor bezocht recent een overleg rond dit thema bij BVV Barendrecht, deed daar het idee op om in zijn trainingsprogramma hier aandacht aan te besteden en boorde vervolgens zijn KNVB-netwerk aan.

Kort voor de winterstop trok Jan Vos, scheidsrechterscoördinator van NSVV, bij de commissie Normen en Waarden aan de bel. Niet voor de eerste keer had een eigen scheidsrechter het zwaar te verduren gekregen en daardoor geen plezier beleefd aan zijn hobby. Jan Vos uitte zijn zorgen, Kor van de Heiden ontvouwde zijn plannen en de thema-avond werd in samenspraak voorbereid. Voor deze avond waren ook de vele clubscheidsrechters uitgenodigd. KNVB-docent  Arthur Ebink kon zijn lesmateriaal aan bijna veertig toehoorders kwijt. NSVV mag er trots op zijn dat er een aanzienlijke groep zeer jonge scheidsrechters was opgekomen. Deze jongens hebben recent de Basiscursus scheidsrechter gevolgd. Ook de nieuwe dames-tak van NSVV was vertegenwoordigd en twee coachende moeders hadden de weg naar de kantine gevonden. Arthur toonde talloze wedstrijdsituaties die plenair werden besproken. In de zaal werd vastgesteld dat veel discussie ook ontstaat uit onwetendheid over spelregels. Afspraken werden gemaaktIMG_1692 en adviezen werden gegeven. Hierbij liet Aad Horstmans, geen onbekende leidsman in de regio en ook aanwezig, regelmatig van zich horen. Hij heeft haast vier decennia ervaring als scheidsrechter en kent het klappen van de zweep. Wel erkende hij dat hij vanuit zijn senioriteit zeker meer respect krijgt dan menig jongere scheidsrechter.  Na de pauze werden er in subgroepen ervaringen uitgewisseld en situaties besproken. De meest opvallende zaken daaruit werden tegen het einde van de les door Kor tegen het licht gehouden. Tot slot kwam vanuit de Commissie Normen en Waarden, mede naar aanleiding van vragen over een recent voorval,  uitleg over de te volgen procedure.

Gezien de opkomst en de interactie kwam Kor van der Heiden tot het voorstel om dit thema vaker te behandelen. Daar werd massaal mee ingestemd.